Ik ben een ongelooflijke fan van kokosolie. Het is een enorm veelzijdig product en het is supergezond, hoewel er in de pers wel eens negatieve berichten over verschijnen. Meestal zijn die negatieve berichten te wijten aan het feit dat kokosolie voornamelijk (95%) uit verzadigd vet bestaat, waarover ten onrechte nog de opvatting heerst dat het slecht is voor je gezondheid. Maar goed, jij weet ondertussen wel beter.

Nu is de vetzuursamenstelling van kokosolie wel anders dan die van de meeste andere verzadigde vetten. Het grootste deel ervan (75%) bestaat namelijk uit middellangeketen vetzuren of MCT’s (Medium Chain Triglycerides), die heel licht verteerbaar zijn. Terwijl andere verzadigde vetzuren voor mensen met een zwakke spijsvertering te zwaar kunnen zijn, is kokosolie dat niet. Dat komt omdat voor de vertering van kokosolie geen galvloeistof of pancreasenzymen vereist zijn. Bovendien dient kokosolie in het lichaam direct als brandstof en wordt het in je lichaam maar voor een klein aandeel opgeslagen als vet.

Kokosolie heeft zoveel goeie eigenschappen dat ik niet elk van die eigenschappen apart kan beschrijven, want dan zou het een heel boek worden. Om je er een idee van te geven hoe gezond en veelzijdig kokosolie wel is, heb ik hieronder een lijstje gemaakt van de top 50 toepassingen* ervan! Kokosolie kan je gebruiken als/om:

1. kookvet dat zeer stabiel is bij verhitting (in tegenstelling tot andere plantaardige vetbronnen als maïsolie, zonnebloemolie, lijnzaadolie,…)

2. snelle energiebron, als energie “supplement”

3. weerstandsverhogend middel

4. lippenbalsem

5. voedende olie in gezichtscrèmes en bodylotions

6. preventie tegen schimmelinfecties (spruw, ringworm, voetschimmel)

7. preventie tegen verkoudheid en griep

8. preventie tegen maagzweren

9. preventie tegen parasieten

10. massageolie

11. ondersteuning voor je schildklier

12. metabolisme “booster”

13. je bloedsuiker in evenwicht te brengen

14. het afslanken te ondersteunen

15. je cholesterolratio te verlagen

16. een droge huid te verzachten

17. badolie voor een perzikhuidje

18. antirimpel masker

19. natuurlijk deodorant

20. eczema/dermatitis te verzachten

21. haarmasker

22. aftersun

23. vetoplosbare vitamines (A, D, E en K) beter te kunnen opnemen

24. eiwitten beter te kunnen opnemen

25. B-vitamines beter te kunnen opnemen

26. calcium en magnesium beter te kunnen opnemen

27. een beter warmteregeling in je lichaam te hebben (lees koude handen en voeten verbeteren)

28. candida-infecties te bestrijden

29. ondersteuning bij een verstoorde darmflora

30. de verhouding spiermassa/vetmassa in je lichaam te verbeteren

31. de slijmvliezen te verzachten

32. je bloedcirculatie een opkikker te geven

33. nagelriemversteviger

34. je hormonen in evenwicht te brengen

35. koortsblaasjes sneller te laten verdwijnen

36. allergieën te verzachten

37. je concentratievermogen te bevorderen

38. aan een fruit ontbijt toe te voegen voor een meer verzadigend effect.

39. droge huid op je ellebogen te verzachten

40. pijn van aambeien te verzachten

41. tepelkloven te verzachten

42. handcrème

43. ondersteuning bij depressie

44. toegevoegd aan warme thee bij keelpijn

45. insectenbeten te verzachten

46. glijmiddel

47. natuurlijke zonnecrème (zonnefactor 4)

48. ouderdomsvlekjes te doen vervagen

49. vervangmiddel voor koffiemelk

50. lekker tussendoortje

 

Kokosolie is ronduit fantastisch, toch? Wat denk jij ervan? Deel het hieronder zeker met ons in de reacties!

 

* Deze toepassingen heb ik gaandeweg in de praktijk gebracht, maar zijn gebaseerd op de informatie die ik terug vond in het boek van mijn mentor, Dr. Geert Verhelst: “Groot Handboek Geneeskrachtige Planten”.

Deel deze pagina:

Deze post heeft 13 reacties

  1. Dag kruidenelf, Ik heb recent voor ‘t eerst de zeer lekkere smaak van kokosolie ontdekt op een etentje bij vrienden :-)Nu vraag ik mij af of deze olie ook beter zou bewaren dan de gebruikelijke olieën hier of dan bv boter? Dank voor al je inspiratie en gedeelde ervaringen. x

    1. Dag Peter, Kokosolie kan je inderdaad lang bewaren, net omdat het zoveel verzadigd vet bevat. Boter is ook verzadigd vet maar kan je vaak wat minder lang bewaren omdat ze ook melkeiwitten bevat.
      Oliën zijn sowieso minder lang houdbaar en moet je altijd koel en donker bewaren. Zeker oliën als pompoenpit, lijnzaadolie, … altijd in de koelkast bewaren en dan nog zijn ze vaak na drie maanden ranzig. Kleine flesjes kopen, snel opgebruiken en vooral: niet teveel van dat soort oliën gebruiken is de boodschap. Olijfolie vormt hierop een uitzondering: minder snel ranzig en stabieler vet.

      Hoewel kokosolie lang bewaart, kan je ze toch ook best in de koelkast bewaren.
      Smakelijk!

  2. dank je wel kruiden elf voor de opfrissing van een wondermiddel uit de keuken kast …
    Elly

  3. hoi Antje,
    Ik heb al heel wat opgezocht over cocosolie, maar wat de meeste mensen denken is een fles vloeibare olie te kopen, het tegendeel is echter waar! cocosolie is een vaste pasta( tenminste in de pure vorm) en is een heel goede botervervanger. Ik kan garanderen dat een warm toastje met cocosolie en een lekkere jam overheerlijk is.(liefst nog een sinaasappelmarmelade)
    Verder moet je de medicanale werking van cocosolie bekijken. Volgens sommige rapporten zijn ze dus inderdaad bloeddrukverlagend, hersenstimulerend en suikerspiegelverlagend. Wow, maar sommige van deze resultaten kan men vinden op het web.
    Waarom ik in feite reageer is gewoon het recept van de brandnetelemulsie die ik graag zou willen hebben? Het is wel de tijd om te oogsten hé!
    Tot hoors
    Rafaël

  4. Hoeveel moet ik hiervan eten..voor het welzijn van mijn lichaam..

    1. Je “moet” van niets een bepaalde hoeveelheid eten hoor. Gewoon in je maaltijden af en toe integreren volstaat.

  5. Hey Anntje,

    ik integreer kokosolie regelmatig in mijn voeding (bv. als boter op de boterham zeker bij pompoen of courgettesoep past dat goed vind ik! voor desserten (gebak) te maken, om zelf aardappelchips of frietjes te maken in een pannetje,…) Ik vind het lekker, maar doe het daarnaast om ook een aantal heilzame effecten (zoals gevechten tegen candida en/of preventie ervan, te weinig opnemen van vitamines,… ). Ik doe dit soms met fasen (omdat ik er ook last van lijkt te hebben als ik dat eet), dan weer niet meer, enz., maar blijf precies toch merken dat ik dat niet goed verteer (met als gevolg, refluxklachten) en soms duizeligheid, moe worden (wat ook door candida-doding kan zijn) ervan…, hoewel het net licht verteerbaar vet zou moeten zijn? Heb jij hier soms enige verklaring voor? Is dat omdat mijn lichaam niet gemaakt is om kokosolie te verteren (en ik daar dus beter mee stop), of is dat net omdat er wat een protest ontstaat van teveel candida in spijsvertering die aangevallen wordt door kokosolie (maar dus goed om het eten van kokosolie regelmatig te blijven verderzetten, ondanks dit nadelige effect)? Moest jij (of anderen) daar antwoord op weten…. Het sluit eigenlijk wat aan bij je laatste artikel (rond vegetarisme en diëten) met als pleidooi “goed in contact te blijven met wat je lichaam nodig heeft”, maar waar dit ook wat verwarrend kan worden soms… voor mij althans 🙂

    1. Dag Marieke, een soort van intolerantie tegen kokosproducten komt wel vaker voor. Persoonlijk kan ik wel tegen kokosolie, maar niet tegen kokosmelk of kokosmeel. Elke keer ik die producten gebruik, krijg ik last van mijn spijsvertering en zelfs hartkloppingen. Raar maar waar. Ik gebruik die producten dus niet meer, omdat mijn lichaam dat blijkbaar niet wil. Ook in dit geval zou ik je willen aanraden om naar je lichaam te luisteren: refluxklachten kunnen alleszins geen gevolg zijn van een candida “die-off” en als er al “die-off” verschijnselen zouden zijn, dan zouden die kortstondig moeten zijn.

  6. Op gezonde voeding zou in principe geen prijs mogen staan. Maar toch vraag ik me af of je tips hebt over waar ik de meest prijs-kwaliteitsvolle kokosolie koop.

    1. Dag Stefanie, ik heb al verschillende merken geprobeerd, maar ik vind nog altijd de kokosolie van Aman Prana de beste (helaas niet de goedkoopste).

  7. Hallo Anntje :-))…..ik ben nog steeds huiverig voor kokosvet ……ik lees er veel over…vandaar dat ik er zo bang voor ben…
    https://mvo.nl/kokosolie-1

    1. Hoi Marianne, de negatieve berichten over kokosvet hebben vooral te maken met het feit dat kokosolie vooral uit verzadigde vetzuren bestaat. De theorie dat verzadigde vetzuren hart- en vaatziekten zouden veroorzaken is echter sinds vele jaren ontkracht. Ik heb daar onder andere hier al eens een blog over geschreven.

Geef een reactie

Sluit Menu