Je kent ze wel, de lijstjes die je vertellen wat je zou moeten eten in de plaats van datgene waar je zin in hebt. Zo zou je volgens heel wat bronnen vooral broccoli en peulvruchten moeten eten wanneer je zin hebt in zoetigheid (omdat die zin in zoetigheid volgens diezelfde bronnen veroorzaakt wordt door een tekort aan chroom in je bloed) en wanneer je zin hebt in zoute dingen, zou je dan weer selderij of tomaten moeten eten.

Zelden vind je in dat soort lijstjes andere voedingsmiddelen dan fruit, groenten of noten. Nu mag je me niet verkeerd begrijpen: ik ben zelf ook een fan van fruit en groenten (ietsjes minder van noten, maar da’s een ander verhaal), maar helaas kunnen ze je zin in zoet- of zoutigheid niet oplossen. Simpelweg omdat ze de oorzaak van de suiker- of zoutdrang niet aanpakken.

Waarschijnlijk zal je zelf ook al wel gemerkt hebben dat broccoli eten wanneer je zin hebt in iets suikerrijks je niet meteen van je suikerdrang afhelpt, net zoals selder je waarschijnlijk niet verlost van je snakken naar zoute dingen.

Ik spreek uit ervaring. Toen ik zelf nog allerlei voedingshypes volgde, had ik voortdurend een onweerstaanbare drang naar suikerrijke dingen. Geen enkele van de voedingsmiddelen uit die lijstjes, noch supplementen, namen die drang weg. Het was pas toen ik echt naar mijn lichaam ging luisteren en het de voeding gaf die het nodig had, dat die onweerstaanbare drang naar zoetigheid simpelweg verdween. Terwijl ik vroeger geen koekjes of chocolade in mijn kast kon laten liggen zonder dat het volledige pak na een paar dagen leeg was, vergeet ik ze nu simpelweg op te eten.

Daarom wil ik je op het hart drukken: cravings zijn geen teken van zwakte en ook niet van een suikerverslaving, het zijn simpelweg signalen van je lichaam dat voeding nodig heeft. Naast broccoli en peulvruchten, zouden dat ook de volgende dingen kunnen zijn.

1. Zin in zoet?

Zin in zoet los je zoals gezegd dus niet op door broccoli te eten, zelfs niet door chroomsupplementen te nemen. Heb je een voortdurende drang naar suikerrijk voedsel, vraag jezelf dan af of je wel voldoende gezonde koolhydraten eet. Je lichaam heeft glucose nodig om zijn motor (je metabolisme) draaiende te houden. Wanneer je te laag gaat in koolhydraten, kan zich dat uiten in een voortdurende drang naar suiker. Zorg er dus voor dat je je lichaam voldoende gezonde koolhydraten geeft zoals vers, rijp fruit, knol- en wortelgroenten (en ja, daar horen ook aardappelen bij), wat basmatirijst of wat vers zuurdesembrood. Daarnaast kan het ook helpen om ’s ochtends – durf ik het zeggen – vers geperst fruitsap bij een eiwitrijk ontbijt te drinken om je lichaam opnieuw in balans te krijgen.

Het kan ook zijn dat je je lichaam simpelweg niet voldoende brandstof (calorieën) geeft in het algemeen. Wees je ervan bewust dat de meeste vrouwen tussen de 1800 en de 2000 calorieën per dag nodig hebben en dat je die best zoveel mogelijk verspreid over de dag eet. Sommige mensen eten het gros van hun calorieën NA hun werkdag, wanneer ze het minst actief zijn. Dat kan niet alleen tot gezondheidsproblemen en gewichtstoename leiden, maar het kan ook je stress systeem nodeloos activeren: de killing combi van cortisol + insuline wordt dan aangezet. Waarom de killing combi? Omdat het voor niets goeds in je lichaam zorgt: het doet je drang naar suiker alleen maar toenemen, net als je gewicht en daarnaast kan het op termijn ook leiden tot diabetes type 2. Veel mensen staren zich alleen maar blind op WAT ze eten, maar het is ook HOE en WANNEER je het eet dat heel sterk bepaald of je gezond en slank zal blijven.

2. Zin in zout?

Hoogstwaarschijnlijk heb je echt wat meer zout nodig. Eet je voornamelijk puur en onbewerkt voedsel, dan krijg je sowieso veel minder zout binnen dan wanneer je dieet bestaat uit meer verwerkt voedsel. Ook als je onder heel veel stress staat, als je aan vasten doet of als je zwanger bent of borstvoeding geeft, heb je meer zout nodig. Wees dus niet bang om wat zeezout toe te voegen wanneer je je maaltijd bereidt.

3. Zin in gefrituurd voedsel?

Eet je wel voldoende vetten? Je lichaam heeft vetten nodig om hormonen te kunnen aanmaken. De beste keuze is extra vierge olijfolie, echte (goede) boter, ghee of kokosolie.

4. Heb je voortdurend dorst?

Drink je al heel veel water en heb je toch nog het gevoel dat je dorst hebt? Dan kan je dat het beste eerst even laten checken bij de dokter. Het zou een probleem met je bloedsuiker kunnen zijn. Waar voortdurende dorst echter ook op kan duiden, is op een tekort aan mineralen. Probeer daarom in de plaats van water regelmatig kruidenthee te drinken (die sowieso heel rijk is aan mineralen). Je kan ook citroensap en een snuifje zout toevoegen aan je water of regelmatig bouillon drinken om je mineralenvoorraad aan te vullen. Sowieso is het niet de bedoeling dat je zoveel drinkt dat je constant naar het toilet moet. Drink je liters water, dan zal dat eerder mineralen uit je lichaam verwijderen, dan dat het er toevoegt.

Meer weten over hoe voeding je metabolisme kan ondersteunen of verhinderen? Neem dan zeker deel aan de online training op zaterdag 21 augustus. Je vindt alle info hier. 

 

 

Deel deze pagina:

Geef een reactie