Ik weet het, ik weet het. Deze titel verwacht je niet van mij. Maar laat het me je even verduidelijken. Mensen die aan intermittent fasting doen, zeggen vaak dat ze eten volgens een 16/8-schema. Wel, zelf eet ik ook volgens een 16/8-schema. Alleen duurt de periode waarin ik eet 16 uur en de periode waarin ik vast 8 uur (namelijk wanneer ik slaap). Ik verzeker het je: doe je aan deze manier van ‘intermittent fasting’, dan zal je lichaam daar alleen maar baat bij hebben.

“Waarom dan?,” hoor ik je vragen. Wel, wanneer je drie hoofdmaaltijden eet (ontbijt, lunch en avondmaal) en daartussen op gezette tijden een tussendoortje neemt, dan voorzie jij je lichaam van energie, en niet omgekeerd. Een van de belangrijkste effecten die deze manier van eten op je lichaam zal hebben, is dat je bijnieren ontlast worden. Die moeten zich dan immers eindelijk niet meer bezighouden met het produceren van stressenergie omdat jij niet eet. Gedaan met die voortdurende productie van adrenaline en cortisol. Er is immers voedsel genoeg en je lichaam hoeft niet meer te denken dat er hongersnood heerst en dat het op zijn noodstroom moet overschakelen.

Een ander voordeel van regelmatig eten, is dat het een boost geeft aan je schildklier. Hoeveel inactief schildklierhormoon er door je lichaam wordt omgezet in actief schildklierhormoon (dat nodig is voor je energieproductie en mee bepaalt hoeveel calorieën je verbrandt wanneer je gewoon in de zetel zit te niksen), is afhankelijk van de voorraad glucose die in je lichaam aanwezig is. Lees: wanneer je lang niet eet, raakt die voorraad uitgeput en verloopt dat proces veel minder efficiënt.

Andere extraatjes die je van je lichaam cadeau krijgt wanneer je er goed voor zorgt en het dus goed voedt, zijn een verbeterde hormonale balans, meer energie, een beter humeur en een diepere slaap.

Probeer het dus zeker eens uit en laat me weten hoe het voor jou werkt.

Meer weten over het herstellen van je metabolisme? Op 25 september geef ik opnieuw een online training rondom dit onderwerp. Er is een vroegboekkorting, dus neem zeker hier een kijkje voor meer info. 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 6 reacties

  1. Philippe

    Beste Anntje,

    Persoonlijk geloof ik niet in “vasten” en alhoewel ik niks meer doe van sport of bewegen(fitnis gesloten,te koud om te fietsen of te wandelen eet ik toch met regelmaat en vaste gewoontes.4sMorgens een ontbijt met vlees of eieren en als ik daar zin in heb pindakaas met konfituur of banaan,telkens 2 sneetjes zelfgebakken “grof brood” en dan tussendoor een appel,peer,banaan of appelsien,smiddags eten we hier een diner gevolgd door en dutje om de tijd te verdrijven en dan een tas koffie met een koekje gevolgd door een lichte maaltijd.Wat ik niet begrijp is dat ik zelf geen voedsel allegiën heb en mijn kinderen met de zelfde voeding opgegroeid zijn als ikzelf.Mijn oudste eet geen vis of friet,mijn tweede heeft het aanhaar darmen als ze melkproducten eet of drinkt en de derde kan niet tegen zwarte peper.Ik begrijp het ergens niet dat er zoveel kinderen voedsel allergiën hebben.Heb jij daar soms een verklaring voor?

    1. Anntje Peeters

      Goh, misschien komt het door onregelmatiger eten, meer stress, minder tijd maken om rustig te eten, etc…

  2. Wylin Marleen

    Dag Anntje,

    Ik werk met een verhouding van 10/14, vanaf s’avonds 18 u tot s’morgens 8u eet ik niet, wat bij mij zeer goed werkt om mijn gewicht in balans te houden.

    Groetjes
    Marleen

  3. Bernadette Drees

    Dan doe ik gewoon verder zoals ik gewoon ben

  4. Mieke

    Dag Anntje
    Je vertelt over de schildklier, ik slik al 20 jaar thyrax, zou ik daar mee mogen stoppen op termijn?

    1. Anntje Peeters

      Dag Mieke, je mag uiteraard nooit zomaar op eigen houtje stoppen met schildkliermedicatie. Of je zou kunnen stoppen, wordt eerst altijd gemeten in je bloed.

Geef een reactie