Nu het schooljaar weer start en iedereen na de zomervakantie aan het werk gaat, overspoelen de mails met in de onderwerpregel ‘kruiden tegen burn-out’ weer mijn mailbox. Je zou denken dat mensen tijdens hun vakantie de batterijen terug hebben kunnen opladen, maar toch lijkt dat niet altijd zo te gaan. Vaak zorgt een korte vakantie – met alle uitstapjes ter plekke en lange autoritten of vliegtuigreizen vandien – voor extra uitputting van de toch al uitgeputte lichamen. Een weekje (of twee) vakantie verandert helaas ook niets aan de manier waarop we met ons werk omgaan of hoe we onze dag indelen.

De balans – die o zo onontbeerlijk is voor een energiek en gezond leven – lijkt meer dan ooit zoek. Net zoals de natuur een ritme heeft, volgt ook ons lichaam een ritme. Net zoals er dag en nacht is, heeft ons lichaam ook behoefte aan activiteit én aan rust. Het probleem is dat we denken dat we onze natuur kunnen manipuleren en steeds meer op dat rustgedeelte kunnen beknibbelen om toch nog maar meer items van onze zogezegd o zo belangrijke to do lijst te kunnen afvinken. De plant die we daarvoor het meest misbruiken is koffie, die het probleem in vele gevallen alleen nog maar erger maakt.
Er bestaat een eenvoudig trucje om te kunnen uitvissen of koffie voor jou een opbouwend effect heeft of net een nog meer uitputtend effect en dat is het volgende:
1. Sta op.
2. Drink geen koffie.
3. Als je toch zin krijgt in koffie, later op de dag bijvoorbeeld, weersta je aan de verleiding: je drinkt geen koffie.
4. Word gewaar hoe je je voelt.
Voel je je vermoeid en moet je je doorheen de dag slepen, dan weet je dat koffie je probleem op de duur alleen maar erger zal maken. Voel je je even energiek als voordien, ga dan vooral verder met koffie drinken. Koffie op zich is geen probleem. Het wordt echter wel een probleem wanneer mensen die verzwakte bijnieren hebben (mensen met energieproblemen, teveel stress, of burn-out) koffie gaan gebruiken om hun taken gerealiseerd te krijgen. De koffie lijkt meer energie te geven, maar in werkelijkheid stelt hij je gewoon in staat om door te gaan met die manier van leven die je in de eerste plaats een burn-out of energieproblemen bezorgde.
Dat is ook de reden waarom ik aarzel om mensen die in hun mail vragen naar ‘kruiden tegen burn-out’, bepaalde kruiden te adviseren. Ik zou wel kunnen zeggen dat je adaptogenen of tonicums kan innemen, maar als er niet tegelijkertijd ook iets verandert aan je levensstijl en er meer ruimte komt voor rust, dan kunnen ook die kruiden zich op de duur tegen je keren en het probleem alleen maar erger maken.
Daarom wil ik mijn advies samenvatten als volgt: voel je je vermoeid, geef in je agenda dan prioriteit aan rust. Kruip ‘s avonds wat eerder in bed in plaats van nog naar dat tv-programma te kijken of probeer tijdens je lunch even naar buiten te gaan en met al je zintuigen aanwezig te zijn. Als je aan het werk bent, geef dan aandacht aan hoe je je voelt. Ben je vermoeid? Probeer de vermoeidheid dan niet te maskeren met koffie, maar werk vanuit de vermoeidheid een taakje af. Dit is hoe je lichaam zich werkelijk voelt en het heeft geen zin om het op te peppen met stimulantia die de vicieuze cirkel in stand houdt (want je zal die avond dan ook weer later gaan slapen én slechter slapen). Stel je voor dat een jockey zijn paard maar blééf opzwepen, ook als de wedstrijd al lang voorbij was. Het zou niet goed komen met dat paard, toch? Hetzelfde doen wij wél met ons eigen lichaam. We moeten met z’n allen vooral terug de kunst leren om naar ons lichaam te luisteren en van daaruit ons werk in te delen. Gaat het een tijdje minder goed, dan zal het werk inderdaad minder vlot vooruit gaan, maar dan beschadigen we tenminste onze gezondheid niet. We voorkomen dan dat het van kwaad naar erger gaat en we op de duur gewoon niet meer kúnnen werken en in een totale staat van uitputting belanden.
De volgende dingen kunnen je wel helpen om je lichaam te ondersteunen. De kruiden die vernoemd worden, zijn géén oppeppende kruiden. Je zal er dus geen instant energie van krijgen. Het zijn kruiden die je lichaam sterker maken en voedingsstoffen bezorgen, zodat het recupereren van de vermoeidheid makkelijker gaat.

1. Een rotatie van mineralenrijke kruidenthee

Brandnetel en haverstro zijn in dit geval de toppers. Linde kan ook helpen. Deze kruiden helpen onder andere om je zenuwstelsel weer op te bouwen en sterker te maken. Je hoeft uiteraard niet alle kruiden elke dag te drinken: elke dag thee maken van één kruid is voldoende. Je maakt de thee door ongeveer vijftien gram kruiden op een liter kokend water een nacht te laten trekken. Ik vind deze thee het lekkerst met een schijfje citroen en ijskoud gedronken.

2. Mineralenrijke voeding

Echte ouderwetse kippensoep (dus niet van bouillonblokjes) werkt erg versterkend. Volle granen, zoals gierst, volle rijst of spelt, zijn rijk aan B-vitamines die je zenuwstelsel versterken en beschermen. Week ze wel een nachtje voor je ze klaar maakt. Ook havermoutpap is een geschenk voor je zenuwstelsel. Zeewier bevat superveel mineralen en kan je meekoken in soepen, granen of sauzen.

3. Doe een dutje

4. Doe nog een dutje

5. Leer een ontspanningstechniek

Yoga en meditatie zijn niet voor niets hip: ze werken écht. En je hoeft heus niet in een flitsend pakje naar een hippe yogaschool te gaan. Tien minuutjes thuis oefenen kunnen al een groot verschil maken.

6. Weet dat ook dit voorbij gaat

Alles gaat voorbij, ook periodes waarin je je erg vermoeid voelt. Ook al is de neiging om naar snelle oplossingen te zoeken vaak groot, besef dat ze vaak niet meer zijn dan lapmiddeltjes en dat duurzame energie enkel met tijd en rust kan opgebouwd worden.

En ga nu maar genieten van een dutje! 🙂

Deel deze pagina:

Deze post heeft 15 reacties

  1. dankzij dit artikel dat vanmorgen in mijn mailbox viel, heb ik vandaag kruidenthee gedronken i.p.v. de gebruikelijke kop koffie. Bevalt prima! Ik ben van plan om het de hele week vol te houden. Het artikel kwam als geroepen

  2. Dag Anntje,
    Het is inderdaad én de koffie én het constante heen -en weergehol alsook onvoldoende vitamines en mineralen die dodelijk zijn voor je lichaam.
    Ik probeer mijn koffie te beperken en drink iedere dag mijn kruidenthees. En ja hoor, ik ben veel fitter.
    Geef jij trouwens ook cursussen i.v.m. koken met wilde planten? Dit lijkt mij tof om te doen, maar moeilijk om er zo maar aan te beginnen.
    Bedankt!

    1. Hoi Christine, leuk voorstel, maar kooklessen zie ik mezelf (nog?) niet geven. 🙂

  3. Hey Anntje,
    Is zelfs een kopje koffie nefast? Ik drink steevast 1 kopje elke dag en neem er meestal ook geen extra bij als ik me vermoeid voel of zo.
    Ik probeer dan inderdaad een thee te drinken om op te kikkeren, maar mijn maag (maagontsteking) is daar eigenlijk meestal niet tevreden mee. Is er nog een andere manier om om mineraalrijke voeding op te nemen die ook goed te verteren is voor de maag. Koffie heb ik een tijd vermeden, maar ik merk dat ik er geen last meer van heb, voor mijn maag.

    Wel zeer leuk om al je tips te lezen, het rusten en rusten doe ik alvast.

    1. Hangt van je constitutie af, Liesbeth. Voor mij is dagelijks één kopje al teveel. Helaas, want ik ben een echte koffieliefhebber. Als je maagproblemen hebt, is het sowieso ook belangrijk om je voedsel goed te koken. Rauwe groenten geven bijvoorbeeld vaak veel meer problemen en worden minder goed opgenomen.

      1. Van een diëtiste heb ik eens vernomen dat 1 el olie (olijfolie?) over het eten helpt om je maag wat te beschermen.
        Ik heb wel gemerkt dat als je je koffie pas anderhalf uur na je ontbijt inneemt, dat je dan ook minder of zelfs geen last hebt.
        Tot slot, vermoeidheid kan ook te wijten zijn aan voedsel intolerantie, suiker enz.. Ook de zon doet wonderen.
        Ik heb zelf jaren gezocht en dan toch de oorzaak gevonden : ander eten en de zon.

        Anntje, aan welk boek ben je nu bezig?

        1. Aha! Dat blijft voorlopig nog een geheim. 🙂

      2. Dank je wel voor de tip. Mijn groentjes zijn inderdaad altijd gekookt. Ik varieer mijn koffie inderdaad ook een beetje in sterkte naarmate hoe ik me voel en mijn maag aanvoelt. Als ik echt last heb, dan vermijd ik koffie al helemaal. Ik heb ook 6 maand koffie vermeden en daarna kon mijn maag het ook beter aan. 🙂

  4. Weer een mooi artikel! Simpel maar boenk erop. Ik moet wel nog werken aan de koffie maar vind het zooooo lekker!

    1. Hoeft ook geen probleem te zijn hoor Lieve. Het wordt maar pas een probleem als het je uitput.

  5. Dag Anntje, ik drink sinds enkele weken kruidenijsthee, zoals die ook in jouw boek staan. Veel brandnetel, maar ook eens goudsbloem, viooltjes en klis. Toen het buiten lekker warm was, ging zo’n koud drankje er vlot in. Nu het afgekoeld is, krijg ik er zelf koud van 😉 Mag je het drankje terug opwarmen zonder er teveel verloren gaat? Of heb je tips om het meer drinkbaar te maken op kamertemperatuur ofzo? Dankjewel!

    1. Hoi Eline, fijn dat je ook kruidenijsthee drinkt! Je mag hem zonder problemen terug opwarmen als dat beter bij je past hoor. Geen probleem, er gaat niets verloren dan!

  6. In primo lezen wij uw column over het “Zonneroosje”. Evenwel, in de grote natuurwinkel in onze gemeente is dit niet te verkrijgen. Opzoekwerk door de eigenaar in verschillende natuur- en kruidenboeken leverde niets op.. Waar kunnen wij dit verkrijgen? (bv. rond het antwerpse)

    1. Dag Maria, bij pit-pit.com kan je zonneroosje online bestellen. Veel succes ermee!

Geef een reactie

Sluit Menu