Ik heb het in een vorig leven ook nog gedaan: elke dag op de weegschaal gaan staan en panikeren als dat ding ineens een halve kilo meer aanwijst dan de dag voordien. Het beste dat je kan doen om te slagen in je opzet om gewicht te verliezen, is de weegschaal opbergen, ergens op een stoffige zolder of een andere plaats waar je niet zo gauw langskomt. Waarom zeg ik dit? Omdat een getal op de weegschaal op zich niets betekent.

Moeilijk te snappen, zeg je? Kijk naar de volgende twee voorbeelden:

Stel, je hebt twee vrouwen van dezelfde leeftijd met dezelfde lengte die allebei 65 kg wegen. Toch hebben ze een verschillende kledingmaat en ziet hun figuur er totaal anders uit. Hoe komt dat?

De ene vrouw weegt 65 kg en heeft een vetmassa van 20 procent en een spiermassa van 44 procent. Dat wil zeggen dat van haar 65 kilo lichaamsgewicht er 13 kilo uit vet en 28,6 kilo uit spieren bestaat.

De andere vrouw weegt 65 kg en heeft een vetmassa van 28 procent en een spiermassa van 36 procent. 18,2 kilo van haar lichaamsgewicht bestaat uit vet en 23,4 kilo uit spieren.

Misschien denk je dat dit verschil toch niet zo groot is, maar aangezien een kilo spieren serieus minder plaats inneemt in je lichaam dan vet (want spieren zijn veel compacter dan vet), verklaart dit wel het verschil in figuur en in kledingmaat. Op onderstaande foto zie je links een halve kilo vet en rechts een halve kilo spierweefsel. Hoewel het gewicht identiek is, is het volume duidelijk heel verschillend.

In een mensenlichaam ziet dat er als volgt uit. De dame op onderstaande afbeelding, weegt op beide foto’s evenveel, namelijk 68 kilo. Toch ziet ze er op de rechterfoto veel slanker uit dan op de linker. Het enige verschil is het vet- en spierpercentage.

Daar komt nog eens bovenop dat spieren je metabolisme boosten: hoe hoger je spiermassa, hoe meer calorieën je lichaam in rust verbruikt (en dus hoe meer je kan eten zonder aan te komen.) Maar dat is niet het enige voordeel van een goed werkende stofwisseling. Je metabolisme is immers zeer belangrijk voor je algemene gezondheid. Het bepaalt niet alleen je gewicht, maar ook onder andere je slaap, je energiepeil en de kracht van je spijsvertering.

Wanneer je alleen maar focust op gewicht verliezen, dan zou het kunnen dat je blij bent wanneer je weegschaal plots 3 kilo minder aangeeft. Alleen: je weet dan niet of je daadwerkelijk vetmassa verloren bent of gewoon vocht, wat je bij de meeste diëten tijdens de eerste weken heel makkelijk verliest. Als je metabolisme niet goed werkt, volgt na die eerste redelijk makkelijke dieetweken meestal een plateau. Je moet je lichaam dan min of meer forceren en super weinig eten om nog maar iets aan gewicht te kunnen verliezen. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je werkt je lichaam immers tegen op die manier en je metabolisme schakelt daardoor nog een niveau lager. De enige manier om duurzaam gewicht te verliezen is dus niet door een streng dieet te volgen en dagelijks op de weegschaal te gaan staan, maar wel door je metabolisme te herstellen en tijdens het sporten vooral te focussen op spieropbouw. Traag maar gestaag is ook in dit geval de beste optie.

 

Wil je meer leren over het metabolisme en hoe je je metabolisme via voeding kan verbeteren of herstellen? Schrijf je dan in voor de online training over het metabolisme. Je vindt alle info hier

Deel deze pagina:

Geef een reactie