1. Licht!

Het is geen toeval dat we ons zoveel beter voelen na een uurtje wandelen. Of het nu zonnig is of niet: daglicht is essentieel voor je gezondheid en wanneer je ervoor zorgt dat je tijdens de herfst en de winter voldoende blijft buiten komen, zal je merken dat je die donkere maanden veel makkelijker doorkomt. Daglicht houdt je weerstand tegen verkoudheden en griep niet alleen op peil, maar verlaagt ook stresshormonen. Als je weet dat donkerte op zich een stressor voor je lichaam is (die nog eens bovenop de gewone dagelijkse stress komt), dan snap je wel dat simpelweg dat wandelingetje in het daglicht doen, je gezondheid kan boosten. Lukt het je door je werk echt niet om overdag buiten te zijn? Overweeg dan de aankoop van een lamp die daglicht simuleert.

2. Bouillons

Wie me al wat langer volgt, weet dat ik een serieuze bouillon-fan ben. En dan bedoel ik uiteraard niet van die blokjes waar je heet water over giet. Nee hoor, de echte kippenbouillon bijvoorbeeld, wordt niet voor niet de Russische penicilline genoemd. Bouillon kan je beschouwen als ouderwetse vloeibare immuniteit. Kippenbouillon is zo bijvoorbeeld erg rijk aan weerstandsverhogende mineralen en vitaminen en een extra voordeel van zo’n pruttelende pot goudbruine vloeistof is dat je er zoveel kruiden aan kan toevoegen als je wil. Standaard gaat bij mijn bouillon het volgende arsenaal winterkruiden:

  • 4 à 5 teentjes knoflook
  • +/- 5 cm verse gember
  • +/- 4 cm verse kurkuma (en als ik die niet vind, gaat er een koffielepel gedroogde kurkuma in)
  • 1 kl gedroogde rozemarijn
  • 1 kl gedroogde tijm
  • 1 el gedroogde astragalus (online verkrijgbaar in gehakte wortelstukjes)
  • 1 à 2 kruidnagels

Wil je snel bouillon maken zonder al het gedoe met een hele kip, dan zijn kippenvleugeltjes een makkelijk alternatief. Eens de bouillon in mijn kopje zit, doe ik er nog een straaltje vers citroensap en een koffielepel miso in.

3. Honing

Honing is een fantastisch antiviraal en antibacterieel middel en het is nog lekker ook. Tijdens de herfst- en wintermaanden gebruik ik honing vooral in thee en in warme (chocolade)melk. Voel je dat er een verkoudheid zit aan te komen? Probeer dan eens een mix van een kop heet water met daarin een lepel gembersap (dat krijg je door verse gember te raspen en uit te knijpen), een lepel citroensap, een snuifje cayennepeper en een flinke koffielepel honing. Dit heerlijk drankje geeft warmte en vernietigt de beestjes voordat zij jou kunnen aanvallen.

4. Zink

Zink is een erg belangrijk mineraal voor je weerstand. Een tekort aan zink kan je krijgen wanneer je veel voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan fytaten (stofjes die zich binden aan mineralen waardoor je de mineralen niet meer kan opnemen) en/of wanneer je weinig zinkrijke voeding eet. Fytaten komen veel voor in noten, zaden, peulvruchten en volle granen, vooral als die niet op de juiste manier bereid zijn (door weken, kiemen of fermenteren, bijvoorbeeld). Beter dan je toevlucht te zoeken tot zinksupplementen, kan je regelmatig een portie vis of schaaldieren op het menu zetten. Eet je regelmatig mosselen of oesters, bijvoorbeeld, die erg rijk zijn aan zink en let je erop dat je niet overdrijft met fytaatrijke voeding, dan zijn je zinkniveaus zo weer op peil. Zinksupplementen heb ik persoonlijk enkel in huis voor wanneer ik een verkoudheid voel opkomen: één zinktabletje (dat ongeveer 22 mg elementair zink bevat) is vaak al wat je nodig hebt om de verkoudheid alsnog af te weren. Let er wel op dat je het zinksupplement bij een maaltijd inneemt, anders kan het je misselijk maken.

Deel deze pagina:

Deze post heeft 9 reacties

  1. Dank je wel voor de bijzondere nuttige en interessante tips.

    1. Blij dat je er iets aan hebt, Magda!

    1. Beste Robert, indien je goed met de computer overweg kunt, is online bestellen de beste optie. anniesheilzamekruiden.nl is bijvoorbeeld een webshop waar ik heel veel kruiden bestel. Succes!

  2. Zoals steeds: heel nuttig heel leerrijk en heel eenvoudig. Wat kan het leven mooi zijn als je de juiste mensen kent.

    Hartelijke dank Anntje

    1. Dankjewel Willy 😉

  3. Dankjewel voor deze tips,heel blij mee 😘

    1. Fijn dat je er iets aan hebt, Jeanine!

  4. bedankt voor de tips zeker welkom nu de winter aankomt anntje groetjes francine

Geef een reactie

Sluit Menu