Ontbijten … het heeft iets speciaals vind ik. Bij zonsopgang in je keuken zitten, naar de nevel over de velden kijken en tijd hebben! Tijd om voor je naar het werk vertrekt nog wat energie gevend en gezond lekkers te eten. Alles is nog rustig, de dag moet nog beginnen en alle mogelijkheden liggen nog open. En ja, dáár sta ik graag wat vroeger voor op.

Er wordt niet voor niets gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Je ontbijt bepaalt namelijk je energiepeil voor de rest van de dag. Dat zeg ik niet, dat zeggen onnoemelijk veel wetenschappelijke studies. De kwaliteit en het type van ontbijt zijn wel heel belangrijk. Een kommetje ontbijtgranen met magere melk kan natuurlijk niet hetzelfde voor je lichaam doen als een voedzaam ontbijt met havermout, of eitjes, of zelfs SPEK met eitjes :-).

Nu is een goed ontbijt voor de ene niet hetzelfde als wat het voor de andere is. Met ontbijten moet je wat experimenteren. En dat heeft er alles mee te maken dat er mensen zijn die goed op koolhydraten draaien en anderen die dan weer beter af zijn met een ontbijt dat wat rijker is aan eiwit en vet. De enige manier om uit te vinden welk van de twee types je bent, is om een tijdje te experimenteren met verschillende soorten ontbijt en te observeren hoe je je nadien voelt.

Een ideale ochtend zou er als volgt uit kunnen zien: je wordt uitgeslapen wakker en krijgt een tijdje na het opstaan honger. Je ontbijt en je voelt je voldaan zonder spijsverteringsproblemen (gas, opgezette buik, misselijkheid). Je komt tot de middag toe met je ontbijt en hoeft niet te snacken tussendoor. Verlopen je ochtenden op deze manier? Dan weet je dat je een bij jou passend ontbijt eet. Heb je om tien uur alweer honger en wil je in de koekjes vliegen of een boterham gaan eten, of voel je je opgeblazen of moe? Dan zou je je ontbijtgewoonten nog eens moeten herbekijken.

Als je je minder energiek voelt dan je zou willen, dan zou ik je willen uitdagen om de volgende dagen eens te experimenteren met je ontbijt. “Goed begonnen, is half gewonnen” geldt namelijk ook voor je maaltijden. Start je je ochtend goed met een voor jou passend ontbijt, dan ga je de rest van de dag hoogstwaarschijnlijk ook gezonde keuzes maken.

Wissel dus eens af tussen de volgende soorten ontbijt:

– een koolhydraatrijk ontbijt dat bestaat uit havermoutpap met eventueel wat rozijnen, allerlei soorten bessen en een lepeltje room.

– een hartig, proteïnerijk ontbijt zoals een omelet met groenten of spek met eieren

– een wat lichter ontbijt dat bestaat uit (gestoofd) fruit zoals gebakken appeltjes, wat noten en zaden en een beetje yoghurt

Neem een tijd lang elke ochtend een ander soort ontbijt en observeer goed wat het met je lichaam doet. Na welk type ontbijt voel je je het langst energiek? En met welk ontbijt blijf je het langst verzadigd? Uiteindelijk zal het experiment je helpen om een ontbijt te vinden dat perfect is afgestemd op de behoeften van jouw lichaam. En daar zal je lichaam je héél dankbaar voor zijn. Succes!

 

Deel deze pagina:

Geef een reactie

Sluit Menu