Spieren, pezen, gewrichten… je weet niet dat je ze hebt tot je er last van hebt.

De voorbije weken ben ik een beetje overmoedig geweest. Het zit zo: met de lente aan de voordeur besloten mijn Lief en ik om weer iets aan onze conditie te gaan doen. Lief vond een fantastisch uitgewerkt programma van een Amerikaan die weet waarover hij spreekt en dat zouden we, mits wat aanpassingen hier en daar, gaan volgen. Nu begon dat programma toch wel met een voorbereiding op het beginnersniveau. Een soort van trainingsschema voor dikke Amerikanen die leven op fastfood, of althans: dat dácht ik. Ik beschouwde mezelf toch wel als een gewone beginner (aangezien ik toch wel tot vijf jaar geleden nog om de andere dag ging joggen :-)), dus ik sloeg het eerste stadium gewoon over en begon direct aan het volgende.

Je kan al raden wat er gebeurde… Ondanks een behoorlijk pijnlijke dijspier na de eerste oefenweek, ging ik toch verder met trainen. Tot ik gisteren tijdens het poetsen van de onderste legger van een kast door mijn knieën zakte en mijn spier voelde knakken als een soort van katapult die je te hard opspant en die het daardoor begeeft . Gevolg: spierscheur en minstens drie weken niet meer trainen.

Dit voorval heeft me erg doen nadenken over het belang van het onderhouden van je conditie en in het bijzonder over het belang van krachtige spieren. Ondertrainde spieren kunnen veel minder aan en lopen veel makkelijker blessures op dan spieren die goed onderhouden worden. Bovendien zorgt voldoende spiermassa voor een beter metabolisme en een stabielere bloedsuiker.

Een andere grote les die hier in zit is: ga niet sneller dan je kan, want uiteindelijk gaat het dan trager. 🙂 Hmm, niet makkelijk voor een ongeduldig temperament als het mijne.

Maar goed: spierscheur = ideale gelegenheid om te experimenteren met kruiden en voeding! Ik zou geen kruidenelf zijn, mocht ik voor mezelf geen uitgekiend kruidig herstelprogramma opzetten, toch?

Vandaar dat ik even dat herstelprogramma deel, je weet nooit of er nog mensen zijn die ook denken dat rustig opbouwen iets is voor dikke, fastfoodetende Amerikanen!

Inwendig: heermoes (Equisetum arvense)

Aangezien heermoes fantastisch is voor de aanmaak en het herstel van weefsels én je heermoes ook kortstondig mag innemen (en het zich ook mijn EHBO kruidenkast bevindt), besloot ik voor dit kruid te gaan. Ik heb ooit eens gelezen dat heermoes het spierweefsel zo snel heelt, dat je zou denken dat het toverkunst is. Ben benieuwd!

Vervolgens kunnen spieren zich ook niet herstellen zonder voldoende bouwstoffen: eiwitten dus. Daarom drink ik nu extra veel melkwei en eet ik veel lekkere, vettige visjes. Natuurlijk ga ik gewoon door met het drinken van voedende kruideninfusies. Ik drink vooral veel brandnetel, omdat daar ook een behoorlijke hoeveelheid goed opneembaar eiwit inzit.

Uitwendig: maakte ik een zalf voor gemaltraiteerde spieren

Voor dit kruidenbrouwsel kreeg ik van mijn ouders een fantastische zelfgemaakte arnica olie met arnicabloemen uit Oostenrijk én zelfgemaakte sint-jansolie.

Arnica is hét kruid voor de spieren (maar mag alleen uitwendig gebruikt worden!)  en sint-janskruid heeft ook een niet te verwaarlozen positieve uitwerking op sportblessures.

Daarbij deed ik dan nog het volgende:

Guldenroedetinctuur: mensen die al wat van kruiden afweten, zullen dit misschien raar vinden. Guldenroede is namelijk vooral bekend als nierkruid. Maar het is ook een fantastisch kruid om de spieren te verwarmen en te herstellen en er wordt van gezegd dat het spierscheuren heelt op korte tijd (veelbelovend, toch?)

Hamameliswater: vermindert zwelling en herstelt verrekkingen en scheuren.

Duizendbladtinctuur: versterkt de doorbloeding en daardoor de genezing van de spier.

Etherische olie van spijklavendel en litsea: gekend voor hun gunstige werking op het spierweefsel.

Straks volgt ook nog een bad met een afkooksel dat ik maakte van gedroogde heermoes.

Ik hou je op de hoogte van het resultaat!

 

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 5 reacties

  1. Wat een boeiend experiment alweer!
    Dit accidentje gaat weer heel wat nuttige informatie opleveren, ik voel het al… 😉
    Wat weet onze Kruidenelf toch altijd weer haar eigen lichamelijke ongemakken om te toveren tot nieuwe leerkansen om de werking van kruiden NOG dieper te doorgronden!
    Dankjewel dat wij hier allemaal mogen meegenieten van deze schatkamer aan kennis! 🙂

  2. Wat zijn de hoeveelheden die je voor de zalf gebruik?

    1. Ik gebruikte een deel olie en een deel water. De hoeveelheden van de verschillende kruiden doe ik op het zicht. Ik gebruikte van alles ongeveer gelijke delen.

    1. Ik kon na een week terug normaal stappen. Met trainen heb ik wel een maand gewacht, maar ik vond het resultaat erg goed!

Geef een reactie

Sluit Menu