Is het geen paradox? Terwijl we gebombardeerd worden met informatie over gezonde voeding, blijven veel mensen worstelen met overgewicht, energieproblemen en andere symptomen uitgelokt door ongezonde voeding en levensstijl. Hoe komt het toch dat steeds meer mensen hier last van hebben, terwijl dat voor onze groot- en overgrootouders nooit een probleem leek te zijn? Ik kwam tot de volgende mogelijke redenen.

1. Diëten

Het is geen geheim dat veel diëten uiteindelijk leidt tot het overbekende jojo-effect. In deze drukke tijden, waarin iedereen gebukt gaat onder chronische stress (door werk, milieu, emoties, drukte, …), hebben we heel wat energie nodig. Hoe meer je in dat soort situaties gaat beknibbelen op calorieën en hoe onregelmatiger je eet, hoe meer je je gezondheid (en gewicht) op lange termijn opoffert. Je lichaam op tijd en stond voorzien van energie om de stress het hoofd te bieden is een must. En bovendien moet je éérst gezond worden, voor je gewicht kan verliezen.

2. Een overmaat aan meervoudig onverzadigde vetzuren

Je (over)grootouders smeerden boter op hun brood, gebruikten volle melk, aten eieren (soms met spek 😉 en hadden geen angst voor volle producten in het algemeen. Ze gebruikten geen grote hoeveelheden vetten van het meervoudig onverzadigde type (noten en zaden en de oliën die daaruit geperst worden, zoals zonnebloem-, koolzaad-, soja- en arachideolie). Ze gingen meestal ook niet op restaurant of aten geen kant-en-klare voeding waarin deze vetten verwerkt werden. In hun tijd werden dit soort oliën gebruikt in verf en vernis en dus niet in de keuken. Tegenwoordig worden ze overmatig gebruikt en dat is slecht nieuws voor je schildklier en je pancreas. Gebruik je ze frequent, dan bestaat de kans immers dat je schildklier minder goed gaat werken en/of dat je problemen krijgt als insulineresistentie. Vermijd deze oliën en de verwerkte voedingsmiddelen waar ze inzitten daarom zoveel mogelijk.

3. Additieven in je voeding

Onze (over)grootouders kenden geen voeding die zodanig gemanipuleerd en bewerkt is dat je ze niet meer natuurlijk kunt noemen. Voedsel dat overladen is met additieven is meestal arm aan de voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond en energiek te zijn. Bovendien overlaadt het ons ontgiftingssysteem. Kies daarom voor natuurlijke voeding: groenten, fruit, peulvruchten, vlees, vis, wat graanproducten en aardappelen en that’s it. Kook zoveel mogelijk zelf.

4. Light-producten

Hoewel de hype van de light producten op zijn retour is, zijn er toch nog steeds mensen die bang zijn van vetten. Nu is het niet door vet dat je dik wordt, wel door te veel calorieën te eten (of die nu uit vetten, koolhydraten of eiwitten komen) of de verkeerde voedingsmiddelen te eten. Gezonde vetten heb je bovendien nodig om de vetoplosbare vitaminen in je lichaam (A, D, E en K) op peil te houden.

Deel deze pagina:

Deze post heeft 2 reacties

  1. izerina

    Ik herinner me nog ,dat mijn moeder de slakjes uit de sla haalde. En we maar af en toe een snoepje kregen. Toch werd de kant-en-klare flessenvla omarmd. Niet wetend,wat een additieven er later in kwamen. Bovendien was ook het huishoudelijk werk veel zwaarder.

  2. Philippe

    Onze ouders,grootouders hadden het veel zwaarder dan wij,slecht verwarmde en vochtige huizen.Veel meer beweging,gaan werken met de fiets door wind en weer,zwaar labeur werk vaak 12urendag,6dg week.Heb het ook meegemaakt als 70jarige.Groenten en klein fruit uit de hof,vlees van tvarkens,konijn,kip en duiven, alles puur natuur.Snoep en limonades kenden we niet,ik was 14 voor ik eerste cola dronk.Mijn kinderen dronken limonade en cola van kleins af aan en nu dragen ze er de gevolgen van.

Laat een reactie achter aan Philippe Reactie annuleren