Nu de weerkundige winter is begonnen, is het eens zo belangrijk om jezelf goed te verzorgen. Je welzijn hangt immers af van een sterk lichaam. Niet zozeer virussen en bacteriën zorgen ervoor dat we ziek worden, maar wel onze eigen capaciteit om die beestjes onschadelijk te maken. Verkoudheidsvirussen circuleren de hele tijd rond ons, maar meestal zorgt ons immuunsysteem ervoor dat we niet ziek worden. Als je toch verkouden wordt, dan ben je misschien wat verzwakt, heb je niet genoeg geslapen of heb je misschien teveel stress. De symptomen die je krijgt: het niezen, het hoesten en de koorts, worden meestal niet veroorzaakt door het virus zelf, maar zijn tekenen dat je afweersysteem het virus probeert onschadelijk te maken. Een goede zaak dus. Ga je die symptomen onderdrukken met antihoestmiddelen of koortswerende middelen, dan doe je in principe niets tegen het virus. Je maakt het je lichaam eigenlijk gewoon moeilijker om van het virus af te komen, omdat je de natuurlijke reactie ervan tegenwerkt. Wil je winterkwaaltjes voorkomen, dan is het belangrijk om je afweersysteem te versterken. Ik geef je alvast drie tips die je gezond en wel door de winter kunnen loodsen.

1. Eet look.

Voor mij is look onmisbaar in de keuken. Zijn ietwat pikante, verwarmende smaak doet het goed in groenteschotels en is daarnaast ook een voortreffelijk medicijn. Look zou je kunnen beschouwen als een antibioticum uit de kruidenwereld, al is er wel een belangrijk verschil met échte antibiotica. Terwijl een antibioticakuur je darmflora tot nihil herleidt, doodt look alleen de slechte beestjes. Daarbovenop dient look als voedingsbron voor je goeie darmflora, waardoor die zich vrolijk kan vermenigvuldigen. Een goeie zaak is dat, want een gezonde darmflora versterkt immers je weerstand.

Bovendien maakt look niet enkel korte metten met slechte bacteriën. Ook virussen, schimmels en parasieten zijn niet veilig in een lijf dat regelmatig een portie look krijgt. Vaak look eten is dus een lekkere manier om gezond en wel de winter door te komen. Het helpt trouwens niet alleen om je weerstand te versterken. Look houdt als extraatje ook je bloeddruk en je cholesterol gezond.

Voel je een verkoudheid aankomen of heb je een zere keel? Ga dan all the way en doe met de lookpers een teentje rauwe look over je eten. Je ruikt daarna misschien niet zo fris, maar je keel en je luchtwegen worden ontsmet en de volgende dag voel je je hoogstwaarschijnlijk weer kiplekker.

2. Maak bouillon

Onze bomma’s raadden kippenbouillon aan als antiverkoudheidsmiddeltje. En dat hadden ze niet uit de lucht gegrepen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat ze gelijk hadden: kippenbouillon werkt inderdaad weerstandsverhogend. Nu ben ik geen liefhebber van pure kippen- of vleesbouillon, maar ik wil wel graag van de positieve eigenschappen ervan kunnen profiteren. Daarom maak ik twee keer per maand een grote pot vlees- of kippenbouillon klaar (ja hoor, van echte kippenkarkassen of runderbotten). Die vries ik dan per portie in potjes in. Telkens als ik een groentesoep maak, voeg ik daar dan een potje (of twee, afhankelijk van de hoeveelheid soep) ingevroren bouillon aan toe. Supervoedzaam, erg lekker en zo vermijd je in één klap ook nog eens de nogal ongezonde kant-en-klare bouillonblokjes.

Als ik bouillon maak, dan laat ik de kippen- of runderbotten koken met een flinke schep grijs zeezout, 1 ui, 1 wortel, 1 prei en heel wat weerstandsverhogende kruiden zoals rozemarijn, tijm, salie, gember, kurkuma en knoflook. Als de bouillon is afgekoeld, schep dan het teveel aan vet eraf. Wil je al van de verse bouillon eten als ie nog warm is? Dan kan je hem door een zeef met een keukenpapier scheppen om het overtollig vet eruit te halen.

3. Miso

Miso is een pasta van gefermenteerde sojabonen, gefermenteerde granen (meestal rijst of gerst) en zeezout. Het bevat veel hoogwaardig eiwit en is een echte immuunbooster. Miso is erg rijk aan mineralen en vitaminen en ook je darmen varen er wel bij, aangezien miso een gefermenteerd product is dat je darmflora gunstig beïnvloedt. Let er wel op dat je ongepasteuriseerde miso koopt (dat staat op het potje). Als miso gepasteuriseerd wordt, raakt hij namelijk door de behandeling op hoge temperatuur zijn goeie eigenschappen voor de darmflora kwijt.

Hoe gebruik je miso?

In je soep: Het is het gemakkelijkst als je de soep gewoon uitschept en er per portie een eetlepel miso aan toevoegt. Let wel op dat de soep niet meer kookt, anders vernietig je de goeie bacteriën uit de miso.

In natuurwinkels vind je vaak ook instant miso soep. Een gemakkelijk alternatief voor wanneer je weinig tijd hebt, zou je denken. Nu blijft er van die goeie eigenschappen in die gedroogde misopoedertjes niet zoveel meer over. Dus bedacht ik het volgende supersnelle misosoepreceptje.

Doe miso in een pot en voeg er gedroogde kruidenpoeders van bijvoorbeeld knoflook, gember, mierikswortel, chili of andere kruiden die je lekker vindt aan toe. Roer alles onder elkaar. Heb je op een koude winterdag tussendoor behoefte aan een warm opkikkertje maar vind je de tijd niet om echte soep te maken, roer dan een overvolle eetlepel van dit mengsel in een mok heet water en geniet van de weldaad van je zelfgemaakte én gezonde instant misosoep!

Ik wens je een sfeervolle, energieke en gezonde winter toe!

Deel deze pagina:

Deze post heeft 4 reacties

  1. Wij maken nu weer op de”ouderwetse”manier soep van kip en”boullie” en de soep is wel gans anders die bouillonblokjes.Vollevent en soepvlees zijn enorm lekker.Wat we wel doen is de soep volledig laten afkoelen en het vet er af scheppen.

  2. Waarom dat vet eraf, dit is een gezond vet en voegt gezonds toe aan onze voeding.
    Mensen denken vaak dat vet ongezond is, dat is niet zo, we hebben vetten nodig voor onze gezondheid, ons lichaam heeft het nodig, om allerhande dingen mee te doen, die goed zijn voor ons lichaam.
    Ik vind de smaak met vet ook veel rijker en lekkerder. Kippenvet is puur natuur, en mits van biologische kippen dus ook gezond, toch. (Ongezonde vetten, zijn de chemische, de margarines, enz.)
    Ik vroeg me dit af, lees nu 2x achter elkaar, dat het vet erafgehaald of uitgezeefd wordt, terwijl het een goede gezondheidswaarde heeft, dus vandaar mijn vraag Anntje en mijn mening toegevoegd.
    Ik geniet enorm van jouw artikelen………

    1. Hoi Johanna,

      Over vet schreef ik al een aantal artikels, bijvoorbeeld hier en hier en ik begrijp je reactie dus. Persoonlijk schep ik het vet altijd van de bouillons die ik maak, omdat er gewoonweg té veel vet op komt te liggen. Als ik bouillon heb gemaakt van runderbotten, dan ligt daar na een nachtje in de ijskast een echte ‘schijf’ van een halve centimeter vet op. Met zoveel vet erin vind ik de bouillon (zeker runderbouillon) simpelweg niet lekker. Sowieso drijven er ook na het afscheppen van het vet nog ‘vetoogjes’ op de soep, dus vetarm zal de bouillon zeker niet zijn. Bij kippenbouillon ligt er wel wat minder vet op, maar kippen leveren vooral veel omega 6 vetzuren en aangezien we daar vaak al meer dan voldoende van hebben, schep ik ook van die bouillon het overtollige vet af. Hopelijk heeft dit het allemaal een beetje verduidelijkt. Groetjes!

  3. Ik haal ook altijd het vet ervan af, inderdaad met het idee van ‘vet is niet goed’… Lees overigens veel verschillende beweringen over of kippenbouillon nou wel of niet de weerstand verhoogt.. De ene zegt van wel, de ander van niet. Maar ik blijf het maken want het is gewoon erg lekker.

Geef een reactie

Sluit Menu