Heerlijk hé, dat eerste warme lentezonnetje op je gezicht voelen? Elk jaar opnieuw zie je weer datzelfde fenomeen op die eerste schitterende lentedag: iedereen is vrolijk, springt op zijn fiets of neemt de benentram, schopt kousen uit, trekt een t-shirt aan en geniet. Toch worden we heel vaak gewaarschuwd tegen de gevaren van de zon. Maar er is meer dan één kant aan dat verhaal.

Op 21 maart werd er in het Journal of Internal Medicine (*) namelijk een Zweeds onderzoek gepubliceerd dat zo’n 30 000 vrouwen over een periode van 20 jaar volgde om het effect van blootstelling aan de zon op hun gezondheid in kaart te brengen. De conclusie van de Zweedse onderzoekers was als volgt: “We weten al lang dat er drie levensstijlfactoren zijn die onze gezondheid in gevaar brengen: roken, overgewicht en te weinig beweging. Nu kunnen we daar nog een vierde aan toevoegen: te weinig zon.”

De onderzoekers ontdekten dat de levensverwachting van vrouwen die heel weinig zonlicht kregen, vergelijkbaar was met rokende vrouwen die wel veel zonlicht kregen. Vrouwen die veel in de zon komen, hebben volgens de studie een lager risico op hart- en vaatziekten, diabetes, longziekten en MS dan vrouwen die de zon mijden. Ook hadden de zonnekloppers volgens de studie een langere levensverwachting. Dat lijkt een beetje paradoxaal gezien de algemene aanname dat de zon huidkanker veroorzaakt. En dat bleek inderdaad ook te kloppen: het risico op huidkanker verhoogde, maar was vooral te wijten aan het verbranden van de huid of aan frequent gebruik van zonnebanken. Opmerkelijk vond ik dat de prognose van huidkanker echter slechter werd naarmate er minder blootstelling was aan de zon.

Of het positieve effect van het zonnebaden veroorzaakt wordt door vitamine D, staat nog niet vast. Al eerder wees een Ierse studie echter uit dat een gebrek aan vitamine D, melanomen – de meest agressieve soort van huidkanker – veel agressiever maakt. Interessant, al was het maar omdat er zoveel mensen tegenwoordig met een tekort aan vitamine D kampen. En waarschijnlijk zit onze angst voor de zon daar dus wel voor iets tussen. (Daar schreef ik hier al eerder een artikel over). In een notendop zit het zo: we leven in een land waar we een groot gedeelte van het jaar heel weinig zon hebben en binnen leven. En als we dan in de zomer een beetje zon hebben, smeren we ons dadelijk van kop tot teen in met zonnecrème, die de aanmaak van vitamine D voor 99% verhindert. Nu zal ik zeker niet diegene zijn die je zal vertellen dat je geen zonnecrème mag smeren, maar wat ik wel gemerkt heb, is dat je huid minder snel verbrand als je een gezond voedingspatroon hebt. Het klinkt misschien raar, maar er zijn een aantal voedingsmiddelen die ervoor kunnen zorgen dat je van binnen uit een beetje bescherming krijgt tegen de zon. Ik zet ze even voor je op een rijtje:

1. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan flavonoïden als beta-caroteen en lycopeen

Deze voedingsmiddelen hebben een zeer sterke antioxidantenwerking en weren de vorming van vrije radicalen in je lichaam. De zon kan de vorming van vrije radicalen namelijk verhogen. Eet je voeding waarin genoeg antioxidanten zitten, dan neutraliseer je de vrije radicalen en rem je potentieel schadelijke effecten van de zon af. Je vindt deze stoffen onder andere in:

  • alle soorten bessen
  • granaatappel (1 granaatappel per dag, beschermt je na twee maanden tot 20% beter tegen de zon)
  • zwarte, witte, groene en oolong thee
  • tomaten (vooral als ze verwarmd zijn, want dan komt lycopeen pas vrij). Een Britse studie toonde aan dat als je twaalf weken lang elke dag 2 eetlepels tomatensaus eet, je 30% beter beschermd bent tegen de zon.
  • kruiden als goudsbloemen, vlierbloesem en roos
2. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C

Vitamine C is eveneens een krachtig antioxidant en helpt net als de flavonoïden om de vrije radicalen te neutraliseren. Bovendien is vitamine C ook verantwoordelijk voor de productie van collageen, dat je huid stevig houdt. Collageen wordt sneller afgebroken wanneer je je huid veel bloot stelt aan de zon. Dat effect kan je dus tegen gaan door vitamine C rijke voeding te eten. In de kruidenwereld zijn vooral rozenbottels en hibiscus heel rijk aan deze vitamine. Wil je het overzees gaan zoeken, dan zijn er ook camu camu bessen, waarvan 1 theelepel evenveel vitamine C bevat als 19 sinaasappels.

3. Kruisbloemigen

Kruisbloemigen als kolen, mosterd, mierikswortel, waterkers, raapjes en look zonder look bevatten stoffen (isothiocyanaten) waaraan kankerremmende eigenschappen worden toegeschreven (en die dus ook kunnen beschermen tegen huidkanker).

4. Voedingsmiddelen met co enzyme Q10

Co enzyme Q10 werkt als een scherm tegen vrije radicalen zodat de cellen niet beschadigd kunnen worden. Ons lichaam kan het ook zelf aanmaken, maar bepaalde levensomstandigheden, zoals overmatige stress, veel sporten of het gebruik van bepaalde medicijnen (vooral van cholesterolverlagende statines), kan die aanmaak verstoren. Het zit in de volgende voedingsmiddelen:

  • orgaanvlees
  • vette vis als makreel, zalm, sardines en haring
  • volkoren granen

 

(*) De studie over de relatie tussen zonlicht en gezondheid in het Journal of Internal Medicine vind je hier.

 

 

 

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 10 reacties

  1. Dank je wel voor de verhelderende uitleg.

  2. Er zijn onvermijdelijk mensen die het volgende kennen of herkennen. Ze kunnen zich na het groot toilet een ganse dag proberen proper te vegen en het lukt niet. Het is te wijten aan voeding dewelke je niet verteert. Maar het is voornamelijk evenals te weinig zonlicht dé manier om je vit D kwijt te spelen. Deze vloeit als het ware met deze stoelgang (samen met darmslijmvlies) mee naar buiten. Gezonde darmen geven een gelukkig lichaam en dan zijn de voedingstips van Anntje op zijn minst goud waard.
    Bedankt Anntje

    1. Hoi Christine, ongeveer negentig procent van de vitamine D wordt aangemaakt in je huid uit cholesterol. Slechts de overige 10% komt uit voeding. Dus hoewel wat je hierboven schrijft zeker en vast wel voor andere vitaminen en mineralen geldt, denk ik niet dat dat voor vitamine D de grootste oorzaak is. Wel het schrijnend tekort aan zonlicht dat we hebben én onze fobie voor cholesterol (en cholesterolremmers). Dankjewel voor je bijdrage alweer!

      1. Dag Anntje,
        Het is nochtans wat een gastro-enteroloog beweert, dus hoop ik dat hij ergens wel gelijk heeft. Anders maakt hij zijn patiënten wel wat wijs.
        Maar het tekort aan zonlicht kan ik alleen maar beamen. Ook de controverse rond cholesterol blijft vraagtekens geven. Zo had mijn vader verleden jaar een hartinfarct en kreeg hij 6 bypassen. En rarara, wat blijkt, zijn goede cholesterol (HDL) staat te laag, de LDL heeft de juiste waarde. Mijn stiefmama heeft zijn cholesterolremmers in de vuilnisbak gedeponeerd. Hij neemt nu visolie gelulen in om deze HDL omhoog te krijgen. En misschien ook niet onbelangrijk : hij heeft een omgekeerd ritme en slaapt vaak overdag (in een verduisterde kamer). Van onverstandig gesproken!
        Liefs, Christine

        1. Voor de opname van de vitamine D uit voeding klopt dat wel. Maar het ding is dat je net maar weinig (10%) via je voeding binnenkrijgt en veel meer via de zon. Sowieso heeft een slechte darmwerking wel heel veel nadelige gevolgen voor de opname van andere vitaminen en mineralen.
          Cholesterol: ik heb altijd geleerd dat de ratio belangrijk is. Je kan een hoog totaalcijfer cholesterol hebben, maar toch een goeie ratio, doordat je HDL hoog staat (en zo heb je automatisch ook een hoger totaal cholesterolgehalte uiteraard hé). HDL omhoog krijgen kan ook met kokosolie.

          1. Dat van die kokosolie zal ik zeker doorgeven.
            Bedankt

  3. Kun je met bovenstaande voedingsmiddelen het effect van zonneallergie ook verlagen?

    1. Daar moet ik je het antwoord op schuldig blijven, Christine. Het kan alleszins geen kwaad om meer van deze voedingsmiddelen te eten.

Laat een reactie achter op rit Reactie annuleren

Sluit Menu