De laatste tijd worden er heel veel artikels gepubliceerd over het belang van een gezonde darmflora. Meer en meer wordt duidelijk dat je darmflora een groot effect heeft op je algemene gezondheid en je gewicht. Vaak worden er ook adviezen gegeven over hoe je je darmflora zou moeten verbeteren of herstellen. Detoxkuren, probiotica en vitaminesupplementen passeren allemaal de revue als mogelijke panacees. Daarnaast zijn er ook heel wat mensen die veel geld spenderen aan complexe labo onderzoeken van hun darmflora. Toch verminderen die onderzoeken helaas vaak alleen maar het geld in hun portemonnee en niet zozeer hun darmproblemen.

Een onderzoek dat in 2017 aan de universiteit van Washington werd uitgevoerd naar het effect van bepaalde micronutriënten (vitaminen, mineralen en spoorelementen) op de darmflora, toonde aan dat een tekort aan vitamine A (retinol) ervoor zorgde dat de slechte darmbacteriën die SIBO veroorzaken (een overgroei van slechte bacteriën in de darm met bijbehorende klachten) begonnen te woekeren. Wanneer vitamine A opnieuw aan het dieet werd toegevoegd, namen deze bacteriën opnieuw af tot ze uiteindelijk afwezig waren.

Nu is het belangrijk om te weten dat vitamine A niet hetzelfde is als betacaroteen. Die laatste is een voorloper van de echte vitamine A die veel voorkomt in bijvoorbeeld gele en oranje groenten zoals wortelen of pompoen. Betacaroteen moet door je lichaam echter nog worden omgezet tot de echte vitamine A. Helaas verloopt dat proces bij velen niet zo makkelijk. De Amerikaanse voedingsdeskundige Chris Masterjohn zegt dat minstens de helft van de bevolking problemen heeft om die omzetting vlot te laten verlopen en wanneer je tot die groep behoort, ligt het vitamine A-tekort op de loer. Het is immers enkel de echte vitamine A en niet betacaroteen dat je lichaam gebruikt om zichzelf te beschermen tegen onder andere auto-immuunziekten, astma, allergieën en voedselintoleranties en dat onmisbaar is voor de aanmaak van hormonen. Ook je zicht en je slaap zijn afhankelijk van een adequate aanvoer van deze vitamine. En aan dat rijtje mag nu ook je darmflora worden toegevoegd.

De echte vitamine A vind je uitsluitend in dierlijke producten, zoals eieren, zuivelproducten en lever. Supplementen gebruiken in de plaats van je vitamine A uit voeding te halen, is niet zo’n goede oplossing aangezien in hetzelfde onderzoek werd vastgesteld dat allerlei afgeleiden van vitamine A die vaak in supplementen gebruikt worden (waaronder retinal, retinyl palmitaat, retinyl acetaat of betacaroteen) net zorgden voor een serieuze toename van de slechte bacteriën en aansluitend nog meer darmproblemen.

De moraal van het verhaal is de volgende:

  1. Je kan darmproblemen niet aanpakken door je alleen maar te richten op je darmen zelf en detoxprogramma’s te volgen of supplementen te nemen.
  2. Wanneer je je lichaam de voeding geeft die het nodig heeft, dan doet de natuur de rest.

Meer weten over het effect van voeding op je algemene gezondheid en je metabolisme? Volg dan de online training op 21 augustus. Alle info daarover vind je hier. 

 

Deel deze pagina:

Geef een reactie