Wel of geen vlees, wel of geen zuivel, wel of geen gluten, wel of geen soja, … en zo kan je nog een tijdje doorgaan. Gezond eten, je hoofd zou er zowat van gaan tollen. We horen steeds meer tegenstrijdige richtlijnen en dan is het logisch dat we op de duur door de bomen het bos niet meer zien.

Toch is gezond eten in sé heel simpel. Het komt er gewoon op aan om je gezond verstand te gebruiken en een aantal richtlijnen in je achterhoofd te houden die je door het hindernissenparcours der gezonde voeding loodsen. Daarom geef ik je de volgende vijf tips.

1. Eet echt voedsel.

Mochten we deze richtlijn consequent toepassen, dan zouden we daar al een heel eind mee vooruit komen. Strenge diëten of voedingssystemen volgen, wordt er vaak door overbodig. Maar wat is nu écht voedsel?

– Vaak zijn voedingsproducten waarvan wordt gedaan alsof ze heel gezond zijn net niet gezond. Echt gezond voedsel heeft namelijk geen reclame nodig. Of heb je ooit al de slogan gezien: ‘Boerenkool, de enige weg naar een slank en gezond leven’ ? Terwijl het in het geval van boerenkool wel terecht zou zijn, komen we dat soort reclame helaas enkel tegen op producten die net niet goed voor je zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan allerhande sojadrankjes (vol suiker en vulstoffen), fruityoghurt (vol suiker en vulstoffen), ontbijtgranen (vol suiker), margarines met ‘omega 3’, chips ‘in zonnebloemolie gebakken’, … Wees dus achterdochtig met gezondheidsclaims op verpakkingen en bereid zelf je maaltijden met basisingrediënten: groenten, fruit, noten, zaden, bonen, linzen, rijst, vlees, vis, kaas en ei.

– Echt voedsel herken je verder aan een korte ingrediëntenlijst: broccoli heeft één ingrediënt, namelijk… broccoli. Zie je op de verpakking een waslijst aan ingrediënten staan die je enkel zou herkennen als je een chemicus was? Dan weet je dat dit waarschijnlijk een product is dat ver weg staat van wat echte voeding is.

2. Let op met voedingssystemen, ook al beloven ze je dat je er gezond van wordt.

Het lijkt wel of elke periode in de geschiedenis zijn “modedieet” of voedingssysteem heeft. Tegenwoordig zijn glutenvrij, raw food en koolhydratenvrij heel erg hip, vroeger waren macrobiotiek en ‘Fit for life’ in. Hoewel ik zeker de voordelen van deze voedingssystemen niet wil negeren, is het belangrijk om de flexibiliteit niet uit het oog te verliezen. Elk voedingssysteem heeft buiten voordelen, namelijk ook nadelen. Strikt en dogmatisch zijn in je voedingskeuzes zal ervoor zorgen dat je minder gevarieerd gaat eten en dat je met je ‘hoofd’ eet in plaats van met je zintuigen. Dat leidt uiteindelijk tot nog meer stress dan we al hebben. En laat stress nu net ook één van de belangrijkste veroorzakers van ziekte zijn.

3. Als je vlees, zuivel of eieren eet: eet enkel vlees, zuivel of eieren van dieren die zelf gezond hebben gegeten.

Zou jij er ooit aan denken om je kat of hond havermoutpap te geven? Ik vermoed van niet. Toch worden runderen in de conventionele teelt overwegend gevoed met granen, voedsel dat niet geschikt voor hen is en hen zwak en ziek maakt. Het vlees en de zuivel die van zulke runderen voortkomen, is qua eiwit- en vetsamenstelling niet gunstig voor onze gezondheid. Kies dus voor vlees van gezonde dieren die het voedsel kregen dat bij hen past en die een leven hebben kunnen leiden in een natuurlijke omgeving.

4. .Vermijd oude en nieuwe knutselvoeding.

Ik denk hierbij aan voeding die heel sterk bewerkt is, zoals charcuterie en ‘slaatjes’ als kip curry, krabsla…, industrieel gebak en koekjes, chips, ontbijtgranen, sojaknutselwerkjes als sojaburgers, – pudding, -melk, -yoghurt , en –worst, suikervervangers enz… Kortom: voeding die onze overgrootouders nog niet kenden en die ook voor ons niet gezond zijn.

5. Besef dat andere levensstijl factoren even belangrijk (of zelfs nog belangrijker) zijn dan voeding.

Je kan nog zo gezond eten als je wil: gezonde voeding is maar één poot onder de stoel. Eet je gezond, maar kom je nooit uit je zetel, zit je altijd binnen en ga je veel te laat slapen, dan zal dat gezonde eten alleen er niet voor zorgen dat je nooit ziek wordt. Integendeel: voldoende beweging, slaap en natuurlijk licht zijn essentieel om je goede gezondheid te behouden.
Verder spelen ook emoties en een goed gevoel een grote rol voor je gezondheid. Elke dag een job doen die je haat, bijvoorbeeld, of in een relatie vastzitten die je niet gelukkig maakt, zijn even belastend voor je gezondheid als een ongezonde voeding. Zorg dus goed voor jezelf, maar wees niet te strikt en geniet van het leven. Want daar draait het uiteindelijk om!

Deel deze pagina:

Deze post heeft 6 reacties

  1. Goedendag,

    Niettegenstaande ik zo bezig ben met voeding is het fijn om het weer te lezen.
    En nu de wens, dat veel mensen zich dit bewust worden.

    Veel succes,
    Annemiek

  2. Anntje,
    Ik zou deze tips eens moeten doorsturen naar de diëtisten van het VCOV. Daar worden de gezonde ontbijten gesponsord door rarara, de grote merken, m.a.w. niets anders dan vergif!
    Ook de voedselveiligheid kan hier wel iets van leren.
    Groetjes, Christine

  3. was jij maar minister van gezondheid !!!!! alle rommel uit de winkel !!!!meer gezonde ,gelukkige mensen…gezonde akkers …dieren met gezonde voeding…eerlijk en zuiver in het aardse paradijs…..waarom zitten de verkeerde toch altijd aan het stuur!!!!het kon zo mooi zijn ….
    dank je Annetje
    Elly

    1. Hallo Elly,
      Je kent me niet ,maar ik bemerk wel dat je enorm begaan ben met gezondheid.
      Wat die gezonde akkers betreft,verdiep je aub eens in EM-xgold,en microferm.
      Er gaat een nieuwe wereld voor je open,
      Groetjes
      Frans

  4. Ik ben het zo ontzettend met je eens!
    Voor de volledigheid zou ik nog toevoegen: probeer te eten van ‘t seizoen en uit de streek. “Vers” fruit dat van de andere kant van de wereld komt, moet nog wat bewaard worden… En deze tip voegt ook nog een ecologisch tintje aan je artikel 😉 .

Geef een reactie

Sluit Menu