En we zijn alweer eind januari: putteke winter. ‘s Avonds is het al merkbaar langer licht en vanaf 2 februari gaat dat proces nog sneller. Hier en daar beginnen er al sneeuwklokjes te bloeien en het lijkt wel of de aarde begint te wriemelen van nieuw leven. Zalig, toch? Jaarlijks is dit echter ook de periode waarin verkoudheden en griepjes ons het meeste plagen. Maar hoe komt dat eigenlijk en hoe kunnen we dat voorkomen? Om een antwoord te geven op deze vragen, is het goed om wat inzicht te krijgen in ritme van de natuur. Als we op het natuurritme meeleven, worden we er immers door gedragen. Dan blijven we gezond, verouderen we niet zo snel en hebben we veel energie. Als we tegen het ritme inleven, dan verbruiken we veel sneller onze reserves en worden we vaker en heviger ziek en duurt het langer voor we ons weer helemaal fit voelen.

Het ritme waar we nu inzitten loopt vanaf 21 december (winterzonnewende) tot 2 februari (lichtmis). Voor ons lichaam begint er vanaf Driekoningen een voorbereiding op de vastentijd, die rond 2 februari ingaat. Als we in die periode toch blijven verder feesten en eten (nieuwjaarsrecepties, iemand?), dan reageert ons lichaam hier niet zelden op met ziek worden. Het meest voorkomend in deze tijd is buikgriep, wat eigenlijk niet meer dan een signaal van je lichaam is dat je overdaad aan het doen bent. Ook verkoudheden en gewone griep beleven in deze periode hoogdagen. Alle drie wijzen ze erop dat je lichaam zich probeert te ontdoen van een teveel aan voedsel en afvalstoffen. Het zijn eigenlijk zuiveringsreacties. Probeer je lichaam tijdens deze periode daarom te ontzien door een aantal simpele maatregelen.

1. Eet eenvoudig

Het is niet de bedoeling dat je gaat vasten ofzo, maar eet gewoon niet meer dan je nodig hebt. Eet eenvoudig en laat een overmaat aan extraatjes weg (chocolade, zoetigheden, alcohol, koffie, frisdrank, bewerkt voedsel, sauzen, …) Je lichaam is hier nu extra gevoelig voor. Een mooi pluspunt van deze eenvoudige maatregel is dat je dieper zal slapen en dus fitter en uitgeruster wakker wordt.

2. Geef je darmen een welnesskuur

Sterke darmen zijn gelijk aan een sterke weerstand tegen winterkwaaltjes. Je vertroetelt ze door regelmatig gefermenteerde groenten als zuurkool te eten en maceraat van heemstwortel (Althea officinalis) te drinken. De wortel van heemst bevat slijmstoffen die een herstellend en ontstekingswerend effect hebben op je darmwand, waardoor je beter gewapend bent tegen infecties allerhande.

Je maakt het op de volgende manier: neem een pot van een halve liter inhoud en vul hem voor een vierde met heemstwortel. Overgiet dit tot aan de rand van de pot met water op kamertemperatuur (een maceraat maak je met koud water). Sluit de pot en laat dit minstens vier uur trekken. Als je het drankje filtert, zal je zien dat het een gelei-achtige consistentie heeft. Drink dagelijks een halve liter van dit maceraat en geniet van de superzalige werking die het heeft op je darmen. Het drankje heeft een zoete smaak en wordt heel lekker als je er hete gemberthee bijdoet (die eveneens je spijsvertering en je immuniteit versterkt).

3. Doe aan droogborstelen

Je lymfeklieren moeten in deze periode immers extra hard werken. Je lymfesysteem heeft echter geen pomp om de lymfecirculatie aan te sturen en is afhankelijk van hoeveel beweging je hebt. Met droogborstelmassages kan je je lymfecirculatie ondersteunen. Het duurt maar een paar minuten en je wordt er wakker en fit van. Gebruik hiervoor een borstel met een lange steel en zachte, natuurlijke haartjes. (Je vindt ze o.a. bij Essenza). Hoe borstel je het best?

– Begin met het borstelen van je rug. Voer zachte druk uit en borstel overal waar je makkelijk bij kan.

– Borstel daarna zachtjes je benen, armen, schouders, buik en billen. Borstel altijd in de richting van je hart (naar beneden als je je schouders en bovenrug borstelt, naar boven als je je ledematen borstelt).

– Als je hierna onder de douche gaat, kan je het stimulerende effect nog groter maken door de temperatuur van het water af te wisselen. Als je klaar bent met inzepen en afspoelen, draai je de kraan naar koud en spoel je je lichaam ongeveer 15 seconden af met koud water. Draai het water daarna terug een minuut op warm. Eindig je douche altijd met koud water. Het stimuleert je bloedsomloop en je stofwisseling.

4. Slaap voldoende

Gebrek aan verkwikkende nachtrust is heel belastend voor je lichaam en ondermijnt je weerstand. Zorg er dus voor dat je op tijd onder de wol kruipt. Voldoende nachtrust gaat je veel meer ontspanning en energie geven dan het zoveelste late TV-programma.

5. Adem diep

Het belang van de ademhaling wordt door velen onderschat, maar is een belangrijke hulp voor je metabolisme. Ademhalen lijkt simpel, maar veel mensen ademen oppervlakkig. Een goede ademhaling is een volledige ademhaling. Weet je van jezelf dat je oppervlakkig ademhaalt, doe dan de volgende oefening om je ademhaling te optimaliseren. Na verloop van tijd zal je vanzelf dieper beginnen te ademen.

  • Ga ontspannen op je rug liggen. Plaats eventueel een kussen onder je knieën als dat makkelijker is voor je rug.
  • Leg je handen op je buik en breng je adem er naartoe. Het is erg belangrijk om je adem niet te forceren en moeiteloos naar je buik te laten stromen. Als je meestal hoog in je borst ademhaalt, dan kan dit in het begin een beetje moeite kosten. Als je het juist doet, dan zie je de hand op je buik naar boven bewegen.
  • Laat vervolgens ook je ribben uitzetten en vul je flanken met lucht.
  • Tenslotte vul je ook je borststreek met lucht. Blijf erop letten dat je niet geforceerd ademhaalt.

Lukt het je om zowel in je buik, je flanken als je borst te ademen, dan kun je ze verbinden in een doorlopende golf. Je start je inademing in je buik en vervolgens vul je je flanken en je borst. Je uitademing volgt de tegenovergestelde volgorde en begint dus in je borst en eindigt in je buik.

Doe deze oefening ‘s ochtends een aantal keren of telkens als je behoefte hebt aan een wat energie. Op de duur wordt het een gewoonte om diep adem te halen en dat zal je veel energie geven.

Deze eenvoudige maatregelen zullen je weerstand tegen winterkwaaltjes versterken. Word je toch ziek, dan zal je zien dat je ziekteverloop veel minder hevig zal zijn en je veel sneller weer fit op de been bent.

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 8 reacties

  1. het was weer heeeeeerlijk leeeeeerijk .

    DANK JE WEL KRUIDENELF

    DE LENTE MAAKT ALLES NIEUW…..BUTEN ONS ….IN ONS….KRIEBELT HET

  2. Dank je wel, voor de steeds zeer interessante weetjes !
    Kan u mij ook zeggen of de heemstwortel gepeld of ongepeld moet zijn, want blijkbaar bestaat die in deze 2 versies?
    Waar kan men heemstwortel kopen?

    1. Dag Magda, ik heb nog nooit van gepelde of ongepelde heemstwortel gehoord. 🙂 Het mag dus allebei. De kruiden kan je bestellen bij anniesheilzamekruiden.nl. Veel succes ermee!

  3. dank u wel ik ga de thee eens maken. ik kijk er al naar uit om te proeven.

  4. Ha,
    Juist van dokter advies gekregen om wat jonge groene kruiden te eten. Morgen eens zien wat er al te vinden is.

    1. Jij hebt wel een moderne dokter dan! Fijn!

  5. Bedankt Anntje, ik drink momenteel ijsthee, 4l/week zoals jij vertelt in jouw boek.
    Brandnetel, goudsbloem, kaasjeskruid en rode klaver, ik zet die niet koel, is nu te koud
    Ik ondervind een wereld van verschil, ik voel me sterker , zowel fysiek als mentaal.
    Ik ga zeker jouw thee drinken om putteke winter door te komen
    Bedankt alvast
    Chantal

    1. Leve de kruidjes! En leve de mensen die de kruidjes een plaats in hun leven geven! 🙂

Geef een reactie

Sluit Menu