Gezond eten is omslachtig, moeilijk, ingewikkeld en enkel voor mensen met veel tijd en veel geld. Althans, dat is een uitspraak die ik heel vaak hoor als het op gezond eten aankomt. Maar is dat ook echt zo? Aangezien mijn ervaring me vertelt dat je met een klein beetje kennis en planning al een heel eind komt, ga ik proberen te schetsen hoe je met weinig inspanning, tijd én geld tóch gezond kan eten.

1. Gezond eten: moeilijk en ingewikkeld?

Laat me beginnen met het volgende te zeggen: “Alles wat ingewikkeld is (zowel letterlijk als figuurlijk), is niet gezond”. Vaak is het zo dat hoe meer ingrediënten een bepaald voedingsmiddel bevat, hoe ongezonder het is. Als je voeding koopt zonder ingrediënten en zonder wikkel er rond, heb je meer kans dat je met een gezond voedingsmiddel te maken hebt. Een broccoli heeft namelijk geen ingrediënten, behalve broccoli dan.

Wat ook je kans op gezond eten enorm verhoogt, is geen voedingsmiddelen kopen waarvoor reclame wordt gemaakt. Zowat alle voedingsmiddelen die reclame nodig hebben, zijn industrieel gemaakte producten met meestal een ellenlange lijst aan ingrediënten. Weer maar eens: een broccoli heeft geen reclame nodig.

Verder kan je je hersenen gerust de moeite sparen om alle schadelijke ingrediënten (MSG, nitriet, aspartaam,…) uit het hoofd te leren. Als je er een gewoonte van maakt om te winkelen in de periferie van de supermarkt, ga je namelijk sowieso volwaardige voedingsmiddelen terug vinden: groenten, fruit, kruiden, vis, vlees, rijst, aardappelen,… Voedsel kopen wordt zo een pak gemakkelijker. Woon je in de stad of in een dorp waar een wekelijkse markt is, dan is het nog makkelijker: een wekelijkse passage langs groenteboer, kaas-, vis- of vleeshandelaar en je kasten zijn weer gespijsd.

2. Gezond eten: tijdrovend?

Een gezonde maaltijd is niet noodzakelijk gelijk aan urenlang in de keuken staan kokkerellen. Al kan dat voor de liefhebbers natuurlijk ook. Als je tijdens een drukke werkweek toch gezond wil blijven eten, dan staat of valt alles met een goede planning. Wat ik meestal doe, is in het weekend al een aantal voorbereidingen treffen voor de komende werkweek. Als je van de volgende zaken een gewoonte probeert te maken, zullen je werkweken er veel gezonder uitzien én minder stressy:

– Was al wat groenten en snij ze fijn meteen na het boodschappen doen. Doe een aantal van die groenten in de diepvries. Zo vermijd je het was- en snijwerk, dat meestal het langste duurt, als je thuis komt na een drukke werkdag.

-Kook in het weekend een hele grote ketel maaltijdsoep. Je kan hiervan een deel invriezen, maar meestal blijft zo’n ketel in de ijskast wel een week goed. Super handig om mee te nemen voor de lunch. Nog een gerookt visje en wat rauwe groentjes erbij en je gezonde lunch is klaar.

– Maak tupperware potjes tot je beste vrienden en kook een grote pot rijst en eventueel wat aardappelen gaar. De aardappelen kan je voor het eerste deel van de week bewaren, de rijst blijft een hele week goed. Gebakken rijst of aardappelen smaken altijd bij eender welk gerecht.

Dit vergt misschien een ietsje meer voorbereiding dan een snelle hap die je bij de traiteur uithaalt, maar de uren die je in de voorbereiding stopt, heb je alleszins heel snel terug verdiend door de energie die je er in ruil voor terug krijgt. Je kiest tussen een opgeblazen gevoel en energiepeil zero of een tweetal uurtjes van je tijd in het weekend. Is die keuze dan niet snel gemaakt?

3. Gezond eten: duur?

Het is waar dat gezond voedsel vaak meer lijkt te kosten dan een snelle fastfood hap. Toch is dat een vertekend beeld als je ook rekening houdt met de kosten die je op termijn zal moeten betalen als je lijf begint tegen te sputteren bij gebrek aan gezonde kost. Dokters, specialisten, medicatie en hospitalisatie zijn namelijk zeker niet goedkoper dan gezonde voeding.

Verder kan je mits een klein beetje inspanning ook je budget voor gezonde voeding in toom houden als je de volgende tips toepast:

– Koop alleen groenten en fruit die in het seizoen zijn. Weet je niet precies welke dat zijn? Dan heeft Velt een hele mooie seizoenskalender voor je (die je hier vindt).

– Koop enkel de basisingrediënten en maak er zelf je sauzen en soepen mee: kant-en-klare tomatensaus kost namelijk veel meer dan een pot tomatenpassata, wat knoflook en olijfolie.

– Koop geen fancy zuivelproducten, zoals yoghurtjes met fruit en granen erbij. Koop gewone volle yoghurt en snij er zelf wat vers fruit in: veel gezonder én goedkoper.

– Stop met geld uitgeven aan frisdrank en maak hem zelf: een vleugje vlierbloesemsiroop in wat spuitwater is goddelijk!

– Wil je graag biologisch vlees eten, maar vind je het te duur? Koop dan de goedkopere stukken, zoals kippenbouten in plaats van kippenfilet. Als je orgaanvlees lust, is dat dé manier om geld te besparen op vlees. In een eerder artikel schreef ik al over de voordelen van orgaanvlees en goeie ouwe bottenbouillon. De gezondste stukjes vlees, blijken net de goedkoopste te zijn!

Heb jij zelf nog andere gezonde kost tips? Deel ze dan zeker hieronder met ons in de reacties!

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 7 reacties

  1. Tupperware is héél schadelijk en geeft dus schadelijke stoffen af en zeker als je tupperware in aanraking brengt met iets vloeibaars of iets vochtigs of dergelijks of iets warms erin legt!!!
    De diepvries vermindert ook de energie en de kwaliteit van het eten…
    Aardappelen zijn nachtschadeplanten, die groeien dus enkel ‘s nachts en zonder zonenergie, dus ook nie aan te raden alhoewel ik ze wel lekker vind.
    USA en Nederland zijn de grootste consumenten van zuivel en ook de landen met het meeste osteoporose. Bij melk gaan onze botten veel te vlug groeien, logisch als je weet dat een kalf op 6 maand volwassen is en een mens op ongeveer 18 jaar. Geef een kalf bvb. paardemelk en het sterft. We zijn de enigste soort die melk drinken van een andere soort. We pakken het eten af van het kalf. Melkkoeien hebben ook altijd abnormaal grote uiers, worden op onnatuurlijke wijze vruchtbaar gemaakt om te kunnen afmelken enz. enz. Het calcium dat we aanmaken via zuivel scheiden we dubbel zo hard uit en bij dat calcium stoten we nog eens een bepaalde stof af dat we eigenlijk nodig hebben om onze botten te laten groeien of ze intact te houden. Deze bovenvermelde stof wordt dan gebruikt om ons bloed terug te zuiveren van de schadelijke werking van melk. Melk correspondeert niet met onze frequentie van onze DNA cellen.
    Fantastisch met uw info (en de nieuwsbrieven in het algemeen) over broccoli, de perverse reclame enz. Merci!! Onzen Izaä, onze zoon, is zot van groenten, broccoli e.d. en de meeste mensen (met kinderen) weten nie meer wat ze zien als ze Izaä pure broccoli zien eten. fijne dag.

    1. Dag Bernard,

      Ik zou heel uitgebreid op je reactie willen reageren, maar eigenlijk is het meer voer voor (een aantal) nieuwe blogartikels. Er doen zoveel wilde verhalen de ronde over de zaken die hierboven worden aangehaald en die wilde verhalen zijn volgens mij deels gestoeld op waarheid, maar deels ook gestoeld op aannames die niet echt goed onderbouwd zijn.
      Wordt dus vervolgd…

  2. hallo…lieve kruiden vrienden ….en dank je kruiden elf….
    ik doe ook al jaren 1 dag in de week mijn boodschappen…lekker verse groenten …was ik onmiddellijk ..en doe ze in 3 grote tuperwarre dozen waar ze een ganse week vers in blijven …. vlug gezond eten op tafel….vooral gebakken ui en look smaakt voor mij overal zo lekker bij…..en is goed koop….en zozo zuiverend!!!!
    misschien is glas toch wel gezonder dan plastiek ….om te bewaren !!!! met het laten van zuivel ….jaren terug ben ik eindelijk verlost van sinusitis … zeewier en groenten vooral (groene blad groenten )bevatten meer calcium…en brandnetel is ook een rijke tante daarvan ….mooie dag nog.Elly

  3. ik lees dat elly jaren last gehad heeft van sinusitis. Ik zit ook al enkele jaren met dat probleem. Zou dat iets te maken hebben met zuivelprodukten? Ik gebruik daar veel van.

    1. Je kan dat relatief eenvoudig uitproberen: laat de zuivel eens een week of 3 aan kant en kijk wat er gebeurt … Zal in het begin even zoeken zijn naar alternatieven en nieuwe gewoontes, dus geef jezelf de tijd. Ipv een yoghurtje kan je een stuk fruit nemen, ipv een stukje kaas tussendoor een handje (geweekte) amandelen, op de boterham eerder tapenade / humus etc. Veel inspiratie & succes toegewenst!

  4. Dag Anntje,
    Ik heb zonet je artikel gelezen. En inderdaad, alles wat industrieel bereid is, is ongezond. Een aanrader qua lectuur : Gomorra van Roberta Saviano. Dit maakt veel duidelijk.
    Ik ben het ermee eens dat zuivel inderdaad schadelijk is voor de darmen, maar mocht je toch eens een recept nodig hebben om het zelf te bereiden : Breng 1 liter melk (bij ons van de boer, want deze is niet bewerkt)tegen het kookpunt aan, haal ze van het vuur en laat afkoelen tot ongeveer 40°. Voeg daarna 2 volle eetlepels yoghurt met fermenten (vb. pur natuur) toe en meng goed. Schep over in potjes, schroef ze goed dicht en plaats in een frigobox waar je kokend water tussen giet. Ik leg er dan isomo (sorry, ik ben van de kust en weet hier het AN niet van)op om de warmte vast te houden. Laat een nacht rusten en zet ‘s morgens je potjes in de koelkast. Nu heb je super lekkere yoghurt waar je geen suiker moet aan toevoegen. Let wel : ik maak dit ook maar tweemaal per jaar om in desserts te verwerken. Mijn spieren verzuren namelijk van de vetten en het controverse rond melk is dat het op termijn je Ca zou afbreken. Brandnetel is dan een veel betere optie.
    Ik heb nog een vraagje : Welke delen van de brandnetel kun je gebruiken?

    Van harte bedankt voor alle artikels,
    Christine

    1. Dag Christine,

      Bedankt voor je tip ivm de yoghurt!
      Ivm de brandnetel: alle delen zijn bruikbaar, zowel blad, wortel als zaad. Maar voor de sterke infusies gebruik ik enkel het blad. Succes ermee!

Geef een reactie

Sluit Menu