In 2017 schreef ik het boek Superbuikgevoel, een relaas van mijn jarenlange zoektocht naar een goeie spijsvertering en bijbehorende vitaliteit. In het boek maakte ik vooral een samenvatting van de levensstijlelementen en de kruiden die mij hielpen om – na jarenlange miserie met buikklachten – terug een goed gevoel in mijn buik te krijgen. Blijkbaar herkenden heel wat mensen zich in mijn verhaal, getuige het feit dat het boek maar liefst zes weken lang in de Standaard Boeken top 10 stond.

Ik sloot Superbuikgevoel af met een laatste, kort hoofdstuk met globale richtlijnen over voeding en beschreef erin waarom ik niet in detail ging over voeding. Schrijven over het voedingspatroon dat mij van mijn buikklachten had verlost, vond ik nogal moeilijk omdat ik me er erg van bewust was (en nog altijd ben) dat sommige mensen richtlijnen in verband met voeding héél nauwgezet opvolgen. Zo nauwgezet dat het een extra bron van stress wordt. Er zijn namelijk zoveel voedingssystemen die je beloven dat je van je buik- en/of vermoeidheidsklachten afkomt of dat je zal afvallen, maar die je tegelijkertijd in een gevangenis van mag wel/mag niet duwen. Dat wou ik koste wat kost vermijden.

Hoe meer ik echter leerde en studeerde over spijsverteringsproblemen en vermoeidheidsklachten en het grote verband met voeding, hoe sterker mijn gevoel werd dat ik met mijn – ondertussen toch wel uitgebreide – kennis over voeding ook iets moest doen. Eten doe je namelijk élke dag en een goed voedingspatroon kan het verschil maken tussen futloos met pijn in de buik in de zetel moeten gaan liggen of energiek en met een superbuikgevoel door het leven gaan.

In de afgelopen twintig jaar volgde ik zelf – op zoek naar een ontspannen buik en meer energie en vitaliteit – zowat elk groot “gezondheidsdieet” dat er is. Van vegetarisme en veganisme over makrobiotiek en raw food tot paleo, vasten en consorten: ik deed het allemaal. Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat al die systemen werken. Ten minste in het begin. Initieel leek elk voedingssysteem mijn klachten te verminderen. Om dan uiteindelijk toch weer terug bij af te komen. Ik kon steeds minder voedingsmiddelen verdragen en op de duur leek het wel alsof ik van alles wat ik at, last had.

Ik kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de gezondheidsdiëten die ik volgde één belangrijke eigenschap gemeen hadden: ze gingen voorbij aan de fysiologie van het lichaam. En wanneer je in een voedingspatroon geen aandacht schenkt aan de manier waarop je lichaam die voeding opneemt en gebruikt, kan het niet anders dan dat je op termijn (nog meer) problemen creëert. De hamvraag om een gezond voedingspatroon te kunnen samenstellen is daarom: wat heeft mijn lichaam precies nodig om optimaal te kunnen functioneren en om dus van die klachten af te komen? Een erg belangrijk begrip daarbij is metabolisme, dat bondig gezegd voor de energieproductie in je lichaam instaat. Waarschijnlijk weten de meeste mensen wel dat een goed metabolisme belangrijk is voor een slanke lijn, maar het is vooral ook een sterk bepalende factor voor een goede gezondheid en alle kenmerken daarvan die zich uiten als volgt:

  • Je hebt veel energie.
  • Je hebt een uitstekende spijsvertering.
  • Je bent rustig, stress heeft weinig vat op je.
  • Je emoties zijn stabiel.
  • Je kan je goed concentreren.
  • Je slaap is verkwikkend en diep.
  • Je hebt een pijnloze menstruatie.
  • Je doorloopt de menopauze zonder al te heftige klachten.
  • Je blijft moeiteloos op een gezond gewicht

Het is dus niet alleen je gewicht, maar ook je spijsvertering, hormonen, slaapkwaliteit, gemoed en energieniveau die in belangrijke mate afhankelijk zijn van een goed draaiend metabolisme.

Wat veel mensen echter niet weten is dat ze door bepaalde voedings- en levensstijlkeuzes hun metabolisme net tégenwerken. En uiteraard is het dan niet te verwonderen dat wat je ook doet, uiteindelijk niets lijkt te helpen. Het kan dan ook heel ontmoedigend zijn, wanneer je keer op keer initieel wel wat verbetering opmerkt, maar na een tijdje merkt dat je kwaaltjes – de zere buik, de vermoeidheid, … – gewoon terug keren. Nu weet je dus dat dat komt omdat het gros van die diëten of gezondheidssystemen voorbij gaan aan het belang van een goed functionerend metabolisme.

Het fiks je metabolisme programma

Aangezien ik zelf aan den lijve ondervond hoe krachtig voeding en levensstijl je energiepeil en je spijsvertering kunnen verbeteren, werkte ik een programma uit voor die vele mensen die me in de loop van de jaren mailden met prangende vragen rondom voeding en gezondheid en die op zoek waren naar coaching daarover.

Hoe zit het programma in elkaar?

Wanneer je inschrijft voor het programma dien je eerst een gezondheidsbevraging in te vullen én een drietal dagen alles wat je eet en drinkt bij te houden in een voedingsdagboek (specifieke richtlijnen volgen wanneer je inschrijft).

Nadien doen we elke week 1 live call (via Skype of Zoom, duur 1 à 1,5 uur) waarin ik je de basisprincipes over een metabolisme ondersteunde voeding en levensstijl uitleg. De bedoeling van het programma is dat je nadien helemaal zelf weet welke voeding je goed doet en welke niet, zodat je niet afhankelijk bent of blijft van een diëtiste en voorgeschreven eetplannen.

Via mail krijg je individueel feedback over je voedingsdagboek, met richtlijnen om aanpassingen te doen en bij te sturen waar nodig. Indien gewenst mag je tijdens de hele duur van het programma wekelijks een voedingsdagboek doormailen, waarop je telkens feedback krijgt.

Wat leer je?

Week 1:

  • Uitleg over voeding die je metabolisme stimuleert en voeding die je metabolisme hindert: wat is het verschil? Je krijgt een overzicht van goeie en minder goeie voedingsmiddelen en richtlijnen om ze te gebruiken.
  • Hoe weet je of je metabolisme goed draait? Interpretatie van twee belangrijke parameters om je metabolisme te evalueren: lichaamstemperatuur en hartslag.
  • Subjectieve parameters van je metabolisme: hoe vertelt je lichaam je dat je metabolisme een zetje nodig heeft?
  • Belangrijk basisprincipes voor het herstellen van je metabolisme: bloedsuikerregulatie en voedselfrequentie + voorbeeldschema.
  • De rol van stresshormonen bij een inadequaat metabolisme.

Week 2:

  • Uitleg over de verschillende macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en waarom we ze alle drie nodig hebben.
  • Zonder krachtige spijsvertering geen gezond metabolisme (en omgekeerd): de sleutel tot een gezonde spijsvertering.
  • Voedingsmiddelen die je spijsvertering in de problemen kunnen brengen.

Week 3:

  • Balans tussen macronutriënten: waarom is dat zo belangrijk?
  • Je leert hoe je jouw persoonlijke ideale ratio van macronutriënten kunt ontdekken. Om symptomen het hoofd te bieden en je lichaam weer weerbaar en energiek te maken, is het onontbeerlijk om de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten te kennen waarop jouw lichaam het beste draait.

Week 4:

  • Verdere uitwerking van bovenstaande onderwerpen.
  • Inzoomen op metabolisme ondersteunende kruiden.

Voor wie is het programma bestemd?

Voor iedereen die:

  • in de war is rondom gezonde voeding.
  • last heeft van vage klachten, zoals spijsverteringsklachten en energieproblemen.
  • al meerdere diëten of voedingssystemen geprobeerd heeft, maar daar geen langdurige oplossing in vond.
  • het beu is om stress te hebben van voedingsvoorschriften van dieet- of gezondheidsgoeroe’s en zich wil bevrijden van voedseldogma’s.
  • genieten van voeding belangrijk vindt.

Deze cursus is niet voor jou als je geen ruime blik hebt op voeding en/of voedingsgroepen wil uitsluiten.

Voorlopig aanbod:

Omdat dit project zich in de proeffase bevindt, zoek ik 5 mensen die willen deelnemen aan workshopprijs: dat is 87 euro voor het volledige programma. Het fijne aan zo’n proefprogramma is dat jouw vragen en input volledig mee bepalen hoe het programma er zal uitzien en waar de focus op gelegd zal worden.

Na de proefronde weet ik hoeveel tijd en energie het begeleiden van dit project van me vraagt en zal ik de definitieve prijs bepalen. Sowieso zal dat een veelvoud van de introductieprijs zijn. Ben je geïnteresseerd en wil je van een voordelig tarief genieten, reageer dan zo snel mogelijk. First come, first served.

Wanneer gaan we van start:

Van zodra de inschrijvingen binnen zijn, mail ik de startdatum en het uur van de coachingscalls door.

Sluit Menu