De laatste tijd ben ik helemaal in de ban van het Indiase kruid tulsi of heilige basilicum. Dit zusje van onze gewone basilicum wordt in India al sinds jaar en dag gebruikt als zogenaamd rasayana, een kruid dat je een robuuste gezondheid bezorgt wanneer je het over een langere termijn dagelijks gebruikt.

Tulsi is in onze westerse wereld ondertussen vooral bekend geworden als adaptogeen: het helpt je om je aanpassingsvermogen bij alle vormen van stress (zowel fysiek, emotioneel als mentaal) te verhogen. Het werkt vooral erg goed wanneer je door een overmaat aan mentale belasting – door bijvoorbeeld veel te piekeren of veel hoofdwerk te verrichten – uitgeput bent geraakt. Het kruid is in het bijzonder goed voor de zogenaamde ‘sponsen’ onder ons, de mensen die allerlei prikkels rondom hen volledig absorberen en daardoor oververmoeid raken: een collega die aan de andere kant van het kantoor telefoneert, de radio van de dakwerker aan de overkant van de straat, de wirwar van mensen in de supermarkt op het einde van de werkweek, de wanorde in de kamer, … Doordat het kruid je geest rustiger maakt en je zenuwstelsel versterkt, helpt het om beter met zulke prikkels te kunnen omgaan. Daardoor zal je je ook beter kunnen concentreren en helder kunnen denken. Tulsi wordt dan ook geprezen om zijn vermogen om brainfog tegen te gaan: dat gevoel dat je hoofd vol watten zit en je je met de beste wil van de wereld niet kan focussen.

Het kalmerende effect van dit lekkere kruidje doet ook je spijsvertering goed. De aromatische stoffen uit tulsi helpen immers om een onrustige buik weer rustig te maken. Je zal daarom merken dat een theetje van tulsi heel goed helpt wanneer je spijsvertering te lijden heeft onder voortdurende stress.

Het kruid werkt echter niet alleen kalmerend op je zenuw- en spijsverteringsstelsel, maar bevordert zoals elk goed adaptogeen ook je uithoudingsvermogen. Dat komt doordat het plantje ervoor zorgt dat je lichaam efficiënter zuurstof kan gebruiken.

Traditioneel werd tulsi ook ingezet om de pijn van artrose en reuma te verzachten. Het is altijd leuk wanneer zulke traditionele bevindingen ook door de wetenschap gestaafd worden en dat gebeurde ook in dit geval: uit dierproeven bleek immers dat een extract van tulsi gelijkaardige effecten heeft als aspirine en dus inderdaad pijnstillend werkt.

Nog een domein waarop deze wonderlijke plant werkzaam bleek, is diabetes. Tulsi blijkt volgens onderzoek de bloedsuikerspiegel immers doeltreffend te verlagen.

Je zal nu misschien denken dat dit onooglijke kruidje toch wel erg veel positieve effecten op je gezondheid heeft. Wel, laat dat nu typisch zijn voor adaptogenen. Ze werken balancerend op je hele lichaam en het wonderbaarlijke ervan is ook dat ze geen directe actierichting hebben: hun werking kan het best als normaliserend omschreven worden en is afhankelijk van de noden van een specifieke persoon. Stel dat de ene persoon last heeft van hyperactiviteit en de andere van totale uitputting, dan kan één en dezelfde adaptogene plant het energieniveau van beide personen normaliseren. Net zoals eenzelfde adaptogeen ervoor kan zorgen dat zowel een hoge als een lage bloeddruk genormaliseerd wordt. Straf hé?

Verwar adaptogenen niet met stimulantia (zoals bijvoorbeeld koffie of het tegenwoordig hippe guarana). Ze geven je geen instantenergie, maar zorgen ervoor dat je – na een aantal maanden consistent gebruik – makkelijker het hoofd koel kan houden in stressvolle situaties en dat je minder vaak rond rent als een kip zonder kop. Ze maken je rustiger en verbeteren op termijn je fysieke en mentale veerkracht, je uithoudingsvermogen en je immuniteit.

Wil je graag tulsi gebruiken? Dan kan ik je vertellen dat tulsithee erg lekker is. Bij de natuurwinkel kan je makkelijk tulsi thee vinden, zowel los als in zakjes. Ik geef zelf altijd de voorkeur aan losse thee, aangezien je dan zelf kiest hoe sterk je de thee maakt. Voor tulsi volstaat een opgehoopte koffielepel op een kop heet water. Laat dit tien minuutjes (met een deksel erop) trekken en je thee is klaar. Wil je het iets avontuurlijker, dan kan je ook het volgende uitproberen:

Toffe tulsi thee

2 opgehoopte koffielepels tulsi

2 eetlepels hibiscus

2 koffielepels rozenblaadjes

1 steviablaadje

Overgiet deze ingrediënten met een liter heet water en laat een kwartiertje trekken. Deze thee is ook lekker als je hem gekoeld drinkt.

Ben je niet zo’n theedrinker? Dan kan je ook tulsi in tinctuurvorm kopen. De dosis is 40 tot 60 druppels in wat water voor elke maaltijd.

 

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 8 reacties

  1. Eens uitkijken voor dit theetje. Had er voordien nog nooit van gehoord
    Weer een top artikel!

  2. Dankjewel voor deze informatie… ik ben namelijk iemand met “spons-neiging”.
    Kun je mij even laten weten waar ik de tinctuur kan bestellen?
    Ik woon in Nederland, en online kan ik geen verkooppunten vinden; tenzij één die volledig is uitverkocht.
    Ik hoor graag van je.
    Groetjes

  3. Ik zal zeker eens uitkijken bij de biowinkel.

    Veel liefs, Christine

  4. Dank voor de informatie. Ik heb meteen een pakje (pukka)three tulsi thee gekocht, en inderdaad hij bevalt goed. Dus ik weer voor nieuwe naar “mijn” natuurwinkel en wat blijkt? Uitverkocht, voorlopig niet meer te krijgen. Waarschijnlijk door jouw blog;)
    Dus moeten we even wachten. Mijn vraag is eigenlijk; hoeveel kopjes mag je van deze thee per dag drinken?
    Nogmaals dank, en blijf alsjeblieft doorgaan met je geweldige blog, vol van fijne weetjes!!
    Hartelijke groet, Marjo.

    1. Hoi Marjo, oh, grappig dat de tulsi is uitverkocht! Je kan via Organic India wel losse tulsi thee verkrijgen. Van tulsi heb je niet snel teveel. Drie à vier kopjes per dag kunnen zeker geen kwaad. Geniet ervan!

      1. Dank je wel voor je snelle reactie.
        Hartelijke groet, Marjo.

  5. Heb al gezocht maar kan geen tulsithee vinden.Heb gezocht in Belgiê,,nederland en in Frankrijk waar ik woon.

Laat een reactie achter op Anuna Reactie annuleren

Sluit Menu