Heb je al gemerkt dat het tijdens de donkere periode van het jaar veel moeilijker is om de hunker naar suikerrijke snacks onder controle te houden? Tijdens de herfst en winter hebben we van nature de neiging om ons wat terug te trekken in onze cocon, maar uiteraard stopt ons werk niet zomaar. En al dat drukke doorwerken wanneer de dagen met rasse schreden inkorten, kan voor energietekort zorgen. Heel wat mensen grijpen dan naar twee producten die op de meeste kantoren heel makkelijk te vinden zijn: koffie en suikerrijke snacks. Een strategie die op korte termijn heel goed werkt: cafeïne geeft je immers een instant alert gevoel en suiker zorgt voor een dopaminerush en maakt je daardoor enthousiast en (eventjes) energiek.

Helaas is het effect van korte duur en dient de zin in het volgende kopje koffie of suikerrijke snack zich al snel weer aan. Een vicieuze cirkel die op termijn je metabolisme en hormonen serieus uit evenwicht kan brengen. Je bijnieren worden immers steeds opnieuw geforceerd om stresshormonen te produceren en één van die stresshormonen (cortisol) lokt ook steeds opnieuw bloedsuikerpieken uit. Bovendien zorgt al die suiker ook voor de verkeerde beestjes in je darmen: je darmflora verschuift zich in de richting van suikerminnende bacteriën, waardoor je zo mogelijk nog méér zin in zoet krijgt. Zo’n rollercoaster van stresshormonen die je een opgejaagd gevoel geven, een bloedsuiker die van hoog naar laag swingt en beestjes in je buik die alsmaar om suiker schreeuwen, maakt het quasi onmogelijk om te weerstaan aan alle zoete verleidingen die ons constant omringen. Die vicieuze cirkel moet dus doorbroken worden, maar hoe?

Twee categorieën van kruiden zijn in dat geval onze redders in nood: bitters en adaptogenen.

Bitters

Wie mijn boek SuperBUIKgevoel las, weet wel dat bitters de echte toppers onder de kruiden zijn. Ze helpen je om je zin in zoet onder controle te houden, balanceren je bloedsuiker, optimaliseren je spijsvertering en verminderen ontstekingsprocessen. Bitters zijn onmisbaar wanneer je wilt afkicken van zoet en je metabolisme wilt normaliseren. En wanneer je niet meer de hele dag door zit te knabbelen, dan zal ook je energiepeil daar wel bij varen.

Bittere kruiden zijn er in alle maten en soorten: paardenbloemwortel, chicoreiwortel, artisjokblad, gentiaan, … Ze klaren de klus allemaal. Van deze kruiden vind je ook heel makkelijk kruidendruppeltjes bij de natuurwinkel.

Adaptogenen

Deze kruiden verhogen je aanpassingsvermogen aan alle vormen van stress. Het zijn geen stimulanten zoals koffie of suiker en geven je geen instant gevoel van energie. Wanneer je ze echter regelmatig en op lange termijn gebruikt, dan zal je merken dat ze je een kalme, rustige soort van energie geven. Dat komt doordat ze de afgifte van het stresshormoon cortisol in je lichaam temperen. Goed nieuws, aangezien dit hormoon mee de vicieuze naar-zoet-snakken-cirkel in stand houdt.

Adaptogenen werden ontdekt in de jaren vijftig van de vorige eeuw door Russische wetenschappers die een middel zochten om atleten en soldaten meer uithoudingsvermogen, kracht en energie te bezorgen. Ginseng is waarschijnlijk het meest bekende adaptogeen, maar niet het meest geschikte voor iedereen. Bij sommige mensen zorgt ginseng voor hartkloppingen. Je kan dus beter je toevlucht zoeken tot wat zachtere adaptogene kruiden, zoals tulsi, ashwagandha, astragalus of schisandra. Wanneer je deze kruiden dagelijks gebruikt, dan zal je na een aantal weken merken dat je energie stabieler is geworden en je niet meer die drang voelt naar koffie en suiker.

Deel deze pagina:

Deze post heeft 3 reacties

  1. Anntje, die zachtere adaptogene kruiden kun je die ook in een natuurwinkel kopen? Moet je daar dan ook thee van maken en zo ja, hoeveel gram moet je dan gebruiken per liter water? Mag je daar bijv. 4 koppen per dag van drinken of liever minder? Ik ben nu niet zo’n erge zoetekauw maar pure chocolade en zero puur, daar kan ik toch moeilijk afblijven hoor!
    Bedankt voor je goeie raad!

    1. Beste Frieda, via http://www.pit-pit.com kan je heel veel van de zachte adoptogene kruiden vinden (en nog veel meer fijne kruiden, tincturen etc. voor je gezondheid).
      Met een lach,
      Dayā

  2. Een paar jaar geleden had ik een lyme-infectie na een heftige tekenbeet.
    Ik heb toen kaardeboltinctuur-druppels ingenomen en heb die 6 weken lang 3 keer per dag gebruikt. Behalve de infectie,, verdween in die 6 weken ook mijn zin in zoetigheid! Zelfs een stuk krentenbrood uit de natuurvoedingswinkel vond ik toen al veels te zoet! Ik vond het gewoon niet lekker meer.
    Nu snap ik dat het dus door die bittere druppels kwam en zie ik het verband, n.a.v. dit artikel.

Laat een reactie achter op bertina Reactie annuleren

Sluit Menu