September is, net als januari, een maand waarin veel mensen een (volgens hen) verkeerd getal op de weegschaal zien staan. Op het werk hoor ik, voornamelijk vrouwen, klagen dat ze toch wel enkele kilootjes aan gewicht hebben gewonnen tijdens de vakantie en die willen ze er wel weer af. En dat willen ze hoe sneller, hoe liever. Diëten dus maar.

Hmm… Er lijkt iets niet te kloppen, vind je niet? Als diëten zouden werken, zouden er dan nog dikke mensen zijn? Om maar een vraag te stellen…Want ik twijfel er absoluut niet aan dat mensen die een dieet volgen, dat heel strikt en nauwgezet doen. Althans voor een aantal maanden. Enkele kilo’s gaan eraf, om er dan na een tijdje als ze hun dieet stopzetten weer dubbel en dik terug bij te komen. Zo spijtig… en ook zo demotiverend, want je krijgt niet wat je eigenlijk verdient.

Algemeen wordt aangenomen dat overgewicht simpelweg veroorzaakt wordt door te veel te eten en te weinig te bewegen. Daarnaast wordt ook gezegd dat een vetarm, vezelrijk (waaronder volkorenbrood, volkoren pistolets, volle rijst, … wordt verstaan) dieet leidt tot gewichtsverlies. De verklaring die men hiervoor geeft is dat vet meer calorieën bevat dan koolhydraten en eiwitten. Het probleem met deze stelling is: ze houdt geen steek!

Als gewicht direct verband zou houden met het aantal calorieën die je binnenkrijgt, waarom kunnen sommige mensen dan gulzig grote hoeveelheden naar binnen werken zonder bij te komen terwijl anderen zich uithongeren zonder daadwerkelijk gewicht te verliezen? Als je gewicht probeert te verliezen, wil ik toch nog eens heel erg benadrukken dat calorieën tellen écht niet werkt. Om die stelling wat te verduidelijken, citeer ik hieronder een stukje van Gary Taubes, een Amerikaanse wetenschapper.

“Hoeveel calorieën zouden er volgens de calorietel stelling voor zorgen dat je tien kilo aankomt in de loop van tien jaar tijd? Want als je tien kilo aankomt elke tien jaar, dan ben je slank als twintiger en heb je overgewicht als veertiger. Het antwoord is: 20 calorieën per dag. Als je 20 calorieën per dag extra zou eten, zou je 10 kilo bijkomen in tien jaar tijd. Maar het punt is: niemand kan zijn calorie-inname zo nauwgezet bijhouden. 20 calorieën, dat is één hap van een hamburger, een paar happen van een appel of een paar slokjes wijn. Het maakt niet uit hoe goed je bent in calorieën tellen, dit kan gewoonweg niemand. Als calorieën tellen dus echt de manier zou zijn die verhindert dat je dik wordt, waarom zijn we dan niet allemaal dik?”

Mja, toch wel erg moeilijk lijkt me, om op die manier slank te kunnen blijven! Dikker worden doe je dus niet omwille van een teveel aan calorieën eten. Heel simpel uitgedrukt kan je zeggen: dikker worden doe je omwille van een delicate interactie tussen het voedsel dat je eet en een resem van hormonen.

Om dit de snappen moet je eerst en vooral weten dat eiwitten, vet en koolhydraten van elkaar verschillende functies in je lichaam uitoefenen. Grofweg beschouwd kan je zeggen dat eiwit voor het grootste deel gebruikt wordt voor de celfunctie – en opbouw, vetten voor de productie van hormonen en koolhydraten als brandstof. Alle koolhydraten die niet dadelijk nodig zijn als brandstof worden door tussenkomst van het hormoon insuline gracieus geëscorteerd naar de vetcellen en daar opgeslagen.

Kan je je voorstellen wat er gebeurt als je je lichaam de eiwitten en vetten ontzegt die het nodig heeft voor de aanmaak van hormonen en de opbouw van je cellen? En als je vervolgens die eiwitten en vetten vervangt door koolhydraten die je insulineaanmaak verhogen? Wel, wat je om je heen ziet gebeuren de laatste decennia kan je hiervan een goed idee geven.

Als je weet dat sumo worstelaars een vetarm dieet moeten volgen en tussen de 57 en 80% koolhydraten eten om hun omvangrijke lichaam te kweken en dat dit hetgene is wat de meeste mensen onder een afslankdieet verstaan, dan weet je dat het niet erg veel effect kan hebben.

Op die manier wordt het een beetje duidelijker waarom calorieën tellen niet werkt. Een overwicht aan koolhydraten vormt een deel van de grondoorzaak van overgewicht, en niet, zoals vaak aangenomen wordt, een teveel aan vet. Misschien dus toch de volgende keer die muëslireep maar laten liggen? Wordt vervolgd…

Wat denk jij? Heb jij al een dieet geprobeerd en werkte het? Blijvend? Of wat is jouw geheim waardoor je slank blijft? Post het zeker in de reacties hieronder!

 

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 8 reacties

  1. Hallo,
    Ik ben blij dat je dit artikel post. Want ik ben het er 100% mee eens. Ooit kreeg ik tijdens een les (opleiding voedingsconsulent) les over diverse diëten, met ook dezelfde opmerking als jij schrijft. Op het laatste gingen we het enige dieet behandelen dat echt werkte : het EDH dieet. Iedereen (meeste vrouwen) zat op het puntje van zijn stoel …. de uitleg was Eet De Helft … Ik zeg niet dat het zo simpel is maar dat ben ik nooit vergeten.
    Groetjes

    1. Dag Regina,

      Dankjewel voor je reactie. Het EDH dieet zou ook slechts werken als je de juiste voedingsmiddelen eet natuurlijk. 🙂 Het gaat namelijk niet alleen over hoevéél je eet, maar eerder over wàt je precies eet. Als je hoofdzakelijk grote bergen groenten en fruit eet, dan eet je veel, maar zal je toch niet dik worden.

  2. Hey Kruidenelfje,
    Bedankt alweer voor uw professionele uitleg !
    Ook ik heb ervaren dat calorieën tellen niet werkt, maar gewoon een jo-jo effect in de hand werkt.
    Ik volg alleen nog jou richtlijnen, daar heb ik het meeste vertrouwen in. Ben toch zo blij om jou te kennen !
    Liefs, Gerd !

    1. 🙂 Dankjewel voor je enthousiaste reactie, Gerd!

  3. Ik kan het helemaal beamen wat hier staat.
    Ik ben moeiteloos 9kg kwijtgespeeld op 1 jaar gewoon door veel meer groenten, fruit, noten, … te eten. Ik eet gezonde vetten. Ik heb helemaal niet minder moeten eten dan ik al deed.

    Zetmeel (= keten glucoses) eet ik zelfs niet meer standaard. Toch niet van brood, pasta, rijst, aardappelen, … Misschien via de boontjes of noten dat ik het binnenkrijg? In de Energiekliniek (Dr Aelbrecht) hebben ze mij gezegd dat het niet nodig is.

    Dank u Anntje <3

    1. Waw, super Irma! Zo werkt het inderdaad! Een dame die vorig jaar mijn lessen volgde, speelde zo 30 kilogram overgewicht kwijt zonder moeite. De juiste, gezonde dingen eten maakt diëten overbodig.
      Veel liefs en dankjewel voor je reactie!

  4. Calorieën tellen alleen is natuurlijk niet (altijd) de oplossing. Om echter te beweren dat het niet werkt is ongeldig.

    Als je ‘gezond’ eet (een term die alsnog ter discussie staat maar laten we zeggen dat we hier meestal onbewerkt onder verstaan, dus ‘natuurlijke’ producten) dan is het een stuk makkelijker om minder te eten. Vooral als je caloriearme voedingsmiddelen eet zoals groente e.d. waar je een vol gevoel van kunt krijgen zonder veel calorieën binnen te krijgen.

    Echter calorieën zijn wel degelijk een belangrijke indicatie van de hoeveelheid energie die je binnen krijgt, is dat meer dan wat je nodig hebt kom je aan. Dan maakt het echt niet uit of je dat overschot creëert door te veel bananen te eten of een reep chocola. Voor je gezondheid is het natuurlijk een ander verhaal.

    Bovendien is het argument van de sumo worstelaar simpelweg incorrect. Een sumo worstelaar, ervan uitgaande dat het een dikkerd is, is gewoon dik geworden door een teveel aan koolhydraten of vetten of eiwitten. So simpel is het.

    Wanneer je je er goed bij voelt om gezond te eten zeker doen zou ik zeggen, ook voor je gezondheid.

    Maar calorieën tellen en gezond eten sluiten elkaar niet uit en kunnen ook samen gaan. En juist voor mensen die af en toe wat ongezonds willen eten kan het uitkomst bieden om wel eens te tellen zodat je weet dat je zelfs met een ongezonde hap nog prima je dieetdoelstellingen kan halen door dan maar iets minder te eten de rest van de dag. Zo lang je caloriewaarde maar klopt, dan heb je al een behoorlijk betrouwbare indicatie voor de energie die je binnenkrijgt.

    En of je over dit allemaal nu twijfelt of niet en je wilt het zeker weten, probeer eens een tijd op gezond eten te focussen en een tijd calorieën te tellen (of je daarbij nou gezond eet of niet). Haal je je doelstellingen met puur gezond eten dan krijg je waarschijnlijk de juiste hoeveelheid energie binnen. Lukt het daarmee niet dan komt je behoefte aan eten niet overeen met wat je nodig hebt en kun je waarschijnlijk beter realistisch zijn en wel calorieën tellen.

    1. Bedankt voor je reactie, Paul.
      Het is inderdaad zo dat calorieën een indicatie zijn van de hoeveelheid energie die je binnen krijgt. Helaas blijkt dat in de praktijk vaak niet de enige factor te zijn om succesvol (met blijvend resultaat!) te vermageren. Bovendien schuilt er volgens mij ook gevaar in langdurig laagcalorisch eten. Ik zou al de mensen die daardoor problemen met hun metabolisme opliepen, niet de kost willen geven. Een goed draaiend metabolisme is noodzakelijk om slank te kunnen blijven. En dat is nu net hetgene wat je niét behoudt als je langdurig of herhaaldelijk calorieën beperkt (waardoor je lichaam in stress schiet en voedsel gaat sparen, want het is immers ‘hongersnood’).

      Of calorieën tellen en gezond eten elkaar niet uitsluiten weet ik toch niet zo. Gezond eten is wat mij betreft óók luisteren naar je lichaam en niet zozeer naar een hoofd dat zich bedenkt hoeveel calorieën er nog ‘overblijven’ voor vandaag. Instinctief weet een mens volgens mij wat goed voor hem is. Of waarom zie je anders nooit dikke mensen bij natuurvolkeren? Bovendien zie ik al dat getel heel vaak gepaard gaan met schuldgevoelens over eten en een domper op genieten.

Geef een reactie

Sluit Menu