In het begin van dit jaar verkondigde ik trots dat ik mijn koffieverslaving beperkt had tot één kopje op zondag. Ik heb dat toen goed volgehouden, toch zeker twee weken! Daarna was ik weer in mijn oude gewoonte hervallen en dronk ik opnieuw dagelijks een kopje (ééntje!). Alle positieve berichtgevingen over koffie ten spijt, ik voelde dat mijn lichaam er last van had. Mijn spieren spanden zich steeds meer, ‘s ochtends had ik dat typische “stram-van-de-cafeïne-gevoel” en er zat een laagje agitatie over alles wat ik deed. Tijd om nu eens echt te stoppen dus.

Als ik in mijn omgeving vertelde dat ik ging stoppen met koffie omdat ik er last van had, verstonden velen niet hoe dat nu kon van ocharme één kopje per dag. Ik vond het zelf ook wel wat raar, tot ik onlangs las dat er twee types mensen zijn als het op koffie aankomt: type 1 ervaart weinig negatieve effecten van koffie bij matig gebruik. Voor type 2 is één kopje per dag al voldoende om een verstorend effect te hebben op de hormonale balans, vooral op bijnierhormonen en geslachtshormonen.

En zo viel er wel één en ander te verklaren. De gespannen spieren en het stramme gevoel ‘s ochtends, worden veroorzaakt doordat cafeïne het cortisolgehalte in je bloed verhoogt en hoog houdt. Cortisol is één van de stresshormonen die voor gespannen spieren zorgt. En dat niet alleen. Als je continu met een te hoge cortisolspiegel rondwandelt, zal je je ook gestresster voelen. Studies tonen aan dat het gehalte cortisol in je bloed na een kopje koffie even hoog is als in een acute stresssituatie, met andere woorden: je bakje troost is eigenlijk een bakje vloeibare stress. Bovendien zal je door het verhoogde cortisolgehalte een minder verkwikkende en diepe slaap hebben. Onderzoek in slaaplabo’s toonde aan dat zowel de REM-slaap (de droomslaap) als de diepe slaap serieus aan kwaliteit inboette bij de koffiedrinkers. Dat betekent minder herstel van fysieke stress, minder emotionele verwerking en minder productie van DHEA. Die laatste is het opbouwende en herstellende hormoon dat je lichaam in een actieve, jeugdige en gezonde staat houdt. Anders gezegd: koffie drinken doet je sneller verouderen.

Alsof dat nog niet genoeg euvel is, maakt koffie je cellen ook minder insulinegevoelig. Dat wil zeggen dat glucose (suiker) minder snel in je cellen kan gebracht worden. En dit is een allesbehalve gunstige situatie. Als dit lang aanhoudt, leidt het tot allerlei kwalen als verstoorde bloedsuikerwaarden en diabetes type 2, ontstekingsziekten en voedselallergieën. Daarbovenop maakt verminderde insulinegevoeligheid je ook nog eens dik.

Verder is cafeïne belastend voor de lever. En dat is onder andere interessant voor koffiedrinkende vrouwen met PMS. Je lever heeft het namelijk meestal al druk met het ontgiften van de dagelijkse stofwisselingstoxines en koffiedrinken vertraagt dat proces. Dat is de reden waarom PMS klachten zo goed als altijd verminderen of zelfs verdwijnen als je stopt met koffie. Cafeïne hindert de lever immers in zijn taak om hormonen te verwerken. Het gevolg is in kleutertaal samengevat dat er teveel van het ene en te weinig van het andere circuleert, met alle gevolgen van dien: gespannen borsten, geïrriteerdheid, vocht vasthouden, slecht slapen, enz…

Zeg nu zelf, … is zo’n zalig kopje koffie het nu waard om je bovenstaande horrorlijst op het lijf te halen? Bij mij was het dat vroeger altijd wel, maar ondertussen ben ik toch blij dat ik van mijn gespannen spieren (voorlopig althans) verlost ben.

Ik hou je alvast op de hoogte van mijn verdere koffiewederwaardigheden! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 9 reacties

  1. Heel herkenbaar 🙂 Het afkicken (van ook maar één kopje idd) zat er hier voorlopig nog niet in, maar nu heb je me toch aan het denken gezet!

  2. Hallo dag kruidenelfje

    Heel veel dank om al die geweldige goede en gezonde raadgevingen.
    Ik probeer mn best te doen ,maar regelmatig is de wil heel goed ,maaar…. soms toch nog te zwak om vol te houden,maar het kruidenelfje met de geweldige overtuigende mailtjes helpt goed om toch te proberen vol te houden
    Vele hartelijke grts en heel veel dank om jou hulp
    MO

  3. Hey kruidenelfje,
    Merci voor de ophelderende uitleg ! Ik begin het ook stilaan te merken : dat die koffie niet goed voor me is. Ondertussen ben ik grote fan geworden van …jawel “paardenbloemwortelkoffe” Ongeveer 2 tassen per dag drink ik daarvan, en enkel ‘s morgens nog een tasje echte koffie. Vandaag had ik voor de eerste keer het gevoel dat het me niet echt zo lekker smaakte, en ik zelfs de paardenbloemkoffie lekkerder vind. Goed hé !!
    Gerd

    1. Waw, suuuuuuper dat je paardenbloemkoffie lekkerder begint te vinden dan gewone! Binnenkort heb je die gewone niet meer nodig. 🙂

  4. Shit seg!
    klinkt allemaal zooo logisch (euh zeker als je -net zoals ik- bezig bent met opleiding tot gezondheidscoach). alles is zo gelinkt met elkaar. ‘van koffie is nog niemand gestorven’, klopt misschien op het eerste zicht, maar hoe komt het dat zoveel mensen last hebben van chronische stress ed? exact: cortisol!! Alles hangt samen:
    veel stress — cortisol aanmaak — slecht slapen — geen deltaslaap — geen herstel van oa bindweefsel — stramme spieren — 🙁

    je kan al die signalen negeren, maar dan is het geen kwestie meer van onwetendheid, enkel van onverschilligheid….

    merci anntje om het zo mooi en duidelijk te verwoorden!!

    1. Ja Angélique, het enige probleem is dat veel mensen die symptomen niet linken aan koffie. Sommige mensen die tegen mij klagen van slapeloosheid vertellen in één adem dat ze koffie drinken voor het slapen gaan maar daar wel geen last van hebben. 🙂 Grappig. Maar koffie is toch zo lékker hé!

  5. Hallo Anntje
    Maar wat gebruiken dan als koffie vervanger, bamboe of ander, i’ hoor het nog
    Mvg Yves

    1. Dat mag je zelf kiezen, Yves 🙂 Bambu, kruidenthee, paardenbloemkoffie, chicoreikoffie, …

Laat een reactie achter op Angelique Reactie annuleren

Sluit Menu