De laatste tijd worden we door de media om de oren geslagen met berichten over hoe belangrijk antioxidanten, omega 3-vetzuren en vitamine D zijn. Over een van de meest belangrijke mineralen voor ons lichaam – magnesium – horen we veel minder. Het mineraal speelt echter een rol in om en bij de vierhonderd (!) biochemische processen in ons lichaam. Komt je lichaam magnesium tekort, dan kan je te maken krijgen met klachten die overeenkomen met de symptomen die we vaak zien opduiken bij veroudering: atherosclerose, verhoogd risico op hart- en vaatziekten, weinig energie, hoge bloeddruk en onstabiele bloedsuiker.

Magnesium is – samen met onder andere calcium en fosfor – een van de zogenaamde macro-mineralen: ze zijn in relatief hoge hoeveelheden in het lichaam nodig. De helft van de voorraad aan magnesium in je lichaam bevindt zich in je botten. Slechts één percent van de totale magnesiumvoorraad van je lichaam vind je terug in je bloed, waardoor het heel erg moeilijk is om een magnesiumtekort op te merken via een bloedtest. Daarnaast kan je lichaam bij een te geringe aanvoer van magnesium via je voeding het mineraal ook gaan weghalen uit je botten, spieren of andere weefsels. Hierdoor kan iemand die volgens een bloedtest normale magnesiumwaarden heeft, toch een tekort hebben.  Aangezien onze voeding tegenwoordig erg arm is aan magnesium, wordt geschat dat ongeveer 70% van de bevolking een magnesiumtekort heeft. Met alle gevolgen vandien.

Symptomen van magnesiumtekort

Vermoeidheid

Magnesium speelt een cruciale rol in het enzymatisch proces dat voedsel in energie omzet. Verschillende studies toonden aan dat mensen die (te) weinig magnesium hebben voor dit proces veel meer energie verbruiken en daarom sneller vermoeid zijn. Onderzoek toont daarnaast ook aan dat chronisch magnesiumtekort een rol zou kunnen spelen bij het ontstaan van het chronisch vermoeidheidssyndroom omdat tekorten de normale werking van de cellen verstoren.

PMS en hormonale onbalans

Klinische onderzoeken hebben aangetoond dat magnesiumtekort een belangrijke rol speelt in het voorkomen van PMS. Suppletie van magnesium zorgde voor een aanzienlijke afname van symptomen als hoofdpijn, buikkrampen, nerveuze spanning en gewichtstoename in de week voor de menstruatie. Daarnaast hielp magnesium ook om bepaalde menopauzale klachten, zoals opvliegers, te voorkomen.

Slapeloosheid

Als je moeite hebt om in te slapen of vaak wakker wordt in het holst van de nacht, heb je misschien baat bij extra magnesium. Dat komt onder andere omdat magnesium de afgifte verlaagt van cortisol, het stresshormoon dat je verhindert om goed te kunnen slapen.

Zwakke botten

Ook al is calcium het meest voorkomende mineraal in onze botten, toch wijst recent onderzoek uit dat we zonder magnesium geen sterke botten kunnen behouden. Dat komt omdat calcium op zichzelf moeilijk oplosbaar is. Het heeft voldoende magnesium en vitamine D nodig om opgenomen te kunnen worden in het bot. Magnesiumtekort verandert daarnaast het calciummetabolisme in je lichaam en heeft een negatieve invloed op het hormoon dat de calciumbalans in je lichaam reguleert.

Krampen en spasmen

Je spieren hebben zowel calcium als magnesium nodig om goed te kunnen functioneren. Calcium is nodig opdat je spieren kunnen samentrekken, magnesium is nodig opdat je spieren zich opnieuw kunnen ontspannen. Pijnlijke spierkrampen en een trillend ooglid worden daarom vaak gezien als de eerste signalen van een magnesiumtekort. Ook als je rusteloze benen hebt, heb je baat bij magnesium.

Hoofdpijn

Heel wat studies tonen aan dat er een relatie is tussen lage magnesiumspiegels in het lichaam en stressgerelateerde hoofdpijn.

Rusteloosheid en irritatie

Magnesium en calcium zijn beide mee verantwoordelijk voor een optimaal functionerend zenuwstelsel. Zonder voldoende magnesium word je veel gevoeliger aan allerlei stimuli, zoals licht en geluid. Emoties worden heviger waardoor emotionele uitbarstingen kunnen ontstaan. Aangezien magnesium ook nodig is voor het aanmaken van bijnierhormonen, kan een tekort ook leiden tot rusteloosheid en geïrriteerdheid.

Nierstenen

Een niersteen is eigenlijk niets anders dan verharde stoffen uit urine. De meeste nierstenen bestaan uit calciumoxalaat. Een adequate aanvoer van magnesium kan het ontstaan van dit soort stenen voorkomen doordat het calcium in de urine helpt op te lossen.

Hoe zorg je voor voldoende magnesium?

Heb je last van (een van) de bovenstaande symptomen? Dan zorg je best voor extra magnesium. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium ligt tussen de 300 en 420 milligram. De meeste mensen halen deze hoeveelheden niet. Dat komt onder andere door een eenzijdig voedingspatroon, door overmatig gebruik van koffie (dat magnesium ‘rooft’ uit je lichaam) en doordat er steeds minder magnesium in onze voeding zit.

Suppletie met magnesiumtabletten helpt vaak niet. Dat komt omdat je doorgaans slechts 20 percent van de hoeveelheid magnesium uit supplementen kan opnemen. Een hogere dosis innemen haalt ook niets uit, omdat het je darmen overbelast. Gevolg: je krijgt diarree en je spoelt het supplement gewoon door het toilet. Bovendien kan eenzijdige (en langdurige) suppletie ook leiden tot een tekort aan andere mineralen. Zo kan een voortdurende inname van magnesiumtabletten op de duur leiden tot een calciumtekort.

Gelukkig heeft de natuur enkele kruiden voorzien die ons een overvloed aan magnesium verschaffen. Het fantastische aan die kruiden is dat ze niet maar één mineraal bevatten, maar een waaier aan verschillende mineralen die ons lichaam allemaal kan gebruiken. Zo creëren we geen onbalans en eindigen we niet met een calciumtekort doordat we teveel magnesium binnenkregen. Een extra voordeel van kruiden is dat we er waterige aftreksels (thee dus) van kunnen maken waarin de mineralen worden opgelost zodat ze onmiddellijk met gemak door ons lichaam kunnen worden opgenomen.

1. Haverstro: 400 mg magnesium per 28 g kruid.

Niet alleen de haverkorrel, maar ook de stengels waaraan haver groeit zijn waardevol. Het haverstro is niet voor niets al sinds eeuwen gekend als zenuwversterkend middel en dat zal zeker ook te maken hebben met de hoge hoeveelheid aan magnesium en calcium. Een sterke thee waarbij je 28 g haverstro een nacht laat trekken in een liter heet water, verschaft je ruimschoots de dagelijks aanbevolen hoeveelheid magnesium (en ongeveer de helft van je dagelijkse behoefte aan calcium).

2. Brandnetel: 286 mg magnesium per 28 g kruid

Mijn chouchou de brandnetel heeft het allemaal: magnesium, calcium, kalium, chroom, ijzer, … Wanneer je sterke brandnetelthee (28 g brandnetel een nacht laten trekken in een liter heet water) afwisselt met haverstro, zorg je voor een overvloedige aanvoer van niet alleen van magnesium maar van zowat alle mineralen die je lichaam erg nodig heeft.

3. Liever iets anders?

Zie je het niet zitten om kruidenthee te maken, dan kan je in geval van magnesiumtekort ook je toevlucht zoeken tot magnesiumolie (verkrijgbaar bij de natuurwinkel). Ze bevat een oplossing van magnesiumchloride, een vorm van magnesium die door ons lichaam makkelijk kan worden opgenomen. Een voordeel van deze olie is dat je ze op je huid smeert, waardoor de magnesium direct kan worden opgenomen zonder tussenkomst van je spijsverteringsstelsel. Een nadeel is ook hier weer de eenzijdige aanvoer van één mineraal. Goed om op korte termijn een magnesiumtekort te verhelpen. Op langere termijn zou ik echter toch voor de mineralenrijke kruiden kiezen.

 

Opgelet!

Mensen met hart- en vaatziekten en/of nierziekten moeten altijd eerst bij hun dokter navragen of ze magnesiumolie mogen gebruiken.

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 20 reacties

  1. Hoi Anntje, wat een interesssnte blog weer. Ik kijk altijd uit naar je berichten.
    Een korte vraag: zit de magnesium alleen in de haverstro of ook in andere delen van de plant? Stel dat je bijvoorbeeld havermelk drinkt of havermoutpap eet, geeft dat ook extra magnesium?
    Alvast dank voor je antwoord!

    Groetjes, Esther
    Bedankt alvast

    1. Hoi Esther, de juiste hoeveelheden magnesium die in havermout te vinden zijn, moet je normaal gezien wel kunnen terug vinden op het internet. De hoeveelheden magnesium in haverdrank zullen sowieso verwaarloosbaar zijn, want haverdrank bestaat voor het grootste gedeelte (iets van een 70%) uit water.

  2. Beste Anntje,
    Interessant zoals altijd, dit artikel!
    Ik vind alleen niets terug over magnesiumchmoride (nigari, uit de natuurwinkel) waar ook veel mensen kuren mee doen.
    Kan je daar iets meer over zeggen?
    Dank bij voorbaat en lieve groetjes!
    Peggie

    1. Hoi Peggie, je bedoelt waarschijnlijk magnesiumchloride? Alle soorten magnesium die je lichaam binnenkomen (dus uit voeding, drank of supplementen) worden omgezet in deze vorm. Het is dus een goed opneembare vorm van magnesium. Het is ook deze vorm die je terug vindt in magnesiumolie (om transdermaal te gebruiken) en in het elementair magnesium in vloeibare vorm. Het is zeker een goed alternatief voor mensen die de kruidenthee niet willen drinken.

  3. Ik ben blij met jouw blog omdat ik altijd lees over voldoende aanvulling van magnesium, maar nergens als je eenzijdig magnesium neemt de balans met de calcium verstoord wordt.
    Onlangs las ik het boek “Anders denken over Magnesium” – Dokter Marianne Mousain-Bosc. Ook hier wordt alleen maar het belang van magnesium aangehaald en wordt er niet gesproken over calcium.
    Mag men naast afwisselend haverstro en brandnetel nog een supplement van magnesium en calcium nemen?
    Is het aangewezen dagelijks en gedurende lange tijd de thee van haverstro en brandnetel te drinken.

    1. Hoi Monique, als je de thees drinkt, hoef je normaal gezien geen extra magnesiumsupplement meer te nemen, tenzij je echt een flagrant tekort hebt. Dan kan je tijdelijk wel supplementen nemen. Zowel haverstro als brandnetel mag je over een lange periode gebruiken, zolang je ze maar afwisselt en niet elke dag dezelfde thee drinkt.

  4. Wat is de frequentie? bijv. per dag 1 liter brandnetel of haverstro thee, dit afwisselend gedurende een week of zo?

    1. Hoi Lies, de hoeveelheid mineralen die vermeld staat in de blogpost is per liter. Dus als je één liter thee per dag drinkt, krijg je die hoeveelheden magnesium binnen. Je kan inderdaad afwisselend brandnetel en haverstro drinken. Ik gebruik de kruidenthees als een soort van ‘supplement’ en blijf dus doorlopend afwisselen. Je kan de thee ook in de koelkast gedurende een dag of drie bewaren. Dus mocht je op één dag geen liter binnen krijgen, kan je het ook verspreid over een aantal dagen doen. Uiteraard vermindert dan ook de hoeveelheid mineralen die je ermee binnen krijgt.

  5. Dank je wel Anntje.
    Door een ander ritme begon ik de kruidenthee s (hele nacht laten trekken) een beetje te vergeten.
    Door jouw blog begin ik er weer aan.
    Ik heb ook wel eens gehoord dat er in bananen veel magnesium zit.
    Merci en hartelijke groet,
    Marjo

    1. Veel plezier met het kruidenthee drinken, Marjo!

  6. Hoi annetje ik heb een vraagje. Zijn die hoeveelheden kruiden gedroogd of vers.
    Groetjes Ingrid

    1. Hoi Ingrid, de hoeveelheden zijn voor gedroogde kruiden.

  7. Sorry ik zie net dat er een e tussen je naam staat. Ik bedoel Anntje . Ben heel blij met je blog. Groetjes Ingrid

    1. Hihi, geen probleem Ingrid. En blij dat je iets aan de artikels hebt!

  8. Dag Anntje
    Ik drink reeds geruime tijd regelmatig een litertje brandnetelthee.
    Ik gebruik echter maar 10gr brandnetel op 1l water, weliswaar gedroogde brandnetel.
    In je artikel heb je het over 28gr ! Gaat het hier over de verse of de gedroogde versie ?
    Kwestie van mijn hoeveelheid aan te passen.
    Groetjes
    Nadine

    1. Sorry Anntje zie net dat deze vraag reeds gesteld en beantwoord werd.
      Heb niet zo’n groene vingers vandaar dat ik vers gedroogd bio brandnetelblad koop : € 2,99/40gr …
      Weet jij soms of deze prijs binnen de “normen” valt ?
      Dank je.

      1. Hoi Nadine, ik vermoed dat de prijs zal zakken als je een grotere hoeveelheid koopt. Kijk zeker eens op anniesheilzamekruiden.nl

    2. Hoi Nadine, het gaat over gedroogde brandnetel. De 28 g per liter is voor als je de maximale hoeveelheid mineralen uit het kruid wilt trekken. Gebruik je 10 g, dan ga je daar ongeveer een derde van binnen krijgen. Ook niet slecht natuurlijk.

  9. Hallo Antje, ik heb in de zomer netelzaad op alcohol gezet en deze nog niet gezeefd kan ik deze nog gebruiken? Alvast bedankt!
    Groetjes Germaine

    1. Dag Germaine, het is moeilijk om daar een uitspraak over te doen als ik het niet kan zien en ruiken, maar normaal gezien blijven bereidingen op alcohol zeer lang goed.

Laat een reactie achter op monique Reactie annuleren

Sluit Menu