Al ooit zo moe geweest dat je wel kon huilen? Ik kan me zo wel enkele voorvalletjes herinneren. Na een grote verhuis, bijvoorbeeld, of afgelopen mei, toen ik op mijn eentje 13 uur aan een stuk door reed naar Zuid-Frankrijk. Maar voor veel mensen is vermoeidheid helaas een constant, en geen sporadisch probleem en zet het een zware domper op hun welbevinden. Het wordt dan ook een vicieuze cirkel, want: geen energie betekent meestal niet de moeite kunnen nemen om jezelf te verzorgen (voeding, beweging, kruiden) en daardoor krijg je nog minder energie. Hmm… Eens kijken wat je kan doen om die bastard van een cirkel te doorbreken, niet?

Oververmoeidheid wijst op een grote behoefte aan rust. En dit is wat velen onder ons niet willen horen. Helaas is het wel zo. Als er een pil of een kruid zou bestaan die vermoeidheid gewoon weg namen, dan zou er niemand nog vermoeid rond lopen. Nee dus. Al bestaan er natuurlijk wel kruiden die je lichaam kunnen ondersteunen in periodes van grote vermoeidheid en die je sneller weer op de been helpen (lees daarover hierhier en hier), maar vermoeidheid WEG nemen? Dat kan helaas geen enkel kruid, dat kan alleen in combinatie met rust (en een aanpassing van je levensstijl).

Wees dus lief voor jezelf. Vooral periodes waarin er heel veel (lichamelijke) veranderingen zijn, zoals puberteit, moederschap, menopauze, rouw … vragen enorm veel van je lichaam en vereisen meer rust dan gewoonlijk. In veel culturen is het dan de gewoonte dat je een time-out krijgt. Onze maatschappij voorziet die mogelijkheid niet altijd. Het enige wat we dan kunnen doen, is dan tenminste jezelf goed verzorgen. Dat doe je door onder andere de volgende kleine trucjes toe te passen:

Gun jezelf pauzes. Neem elk uur een pauze van minstens vijf minuten waarin je tijd maakt om goed diep adem te halen, wat te stretchen en een glas water of kruidenthee te drinken.

Doe dutjes, wanneer je maar kan. Wist je dat dutjes meer helpen dan een uur extra slaap om je batterijen weer op te laden? Als je je zowel een dutje als extra slaap kan permitteren, doe dan beiden.

Maak een afspraak met jezelf. We zijn er vaak heel goed in om uitjes allerlei te plannen en afspraken te maken met andere mensen, maar vergeten vaak tijd voor onszelf in te plannen. Maak daarom minstens één keer per week een afspraak met jezelf en gun jezelf een verwennerij die je leuk vindt.

Trakteer jezelf vaker op een massage. Een goeie masseur werkt niet alleen pijn en stijfheid uit je lichaam weg, maar traint je lichaam ook om geleidelijk aan spanning sneller te kunnen loslaten. Doordat een massage spanning uit je lichaam verwijdert, zal je ook beter slapen. En op die manier wordt er opnieuw energie vrijgemaakt, zodat je aan een opwaartse spiraal kan beginnen.

Verlaag je normen. Dit is voor mij de moeilijkste. Maar goed, ik probeer mezelf te trainen in een afwasje te kunnen zien staan en bestofte ruiten met opgedroogde druppels toch nog een paar weken langer te laten wachten op een poetsbeurt. Je haar moet niet altijd perfect liggen en een maaltijd waar restjes van de vorige dag in verwerkt zijn, smaakt ook nog altijd prima. Spendeer de tijd die hierdoor vrijkomt niet aan andere werkjes, maar aan rust of beweging.

Ga de natuur in. Niets zo heerlijk als je blote voeten in het gras voelen (nu het nog kan!). Vooral als je een dag achter een computer doorbracht, kan het echt een geschenk zijn je schoenen uit te doen en even te ontladen op het gras. Al doe je dat maar vijf minuutjes: het neemt erg veel van je vermoeidheid weg. Ook op kantoor zelf doet het heel veel deugd om gewoon al maar je schoenen uit te doen. Vrees je dat je collega’s dat maar raar vinden? Lanceer gewoon de trend, ze zullen je later dankbaar zijn. Ik spreek uit ervaring 🙂

Beweeg!  Zet een muziekje op en dans! Of neem even je fiets voor een boodschap op korte afstand. Ga wandelen. Heb je dit al gemerkt: als je moe bent, en je gaat in de zetel liggen tv-kijken of lummelen, word je nog méér moe. Als je fysiek actief wordt, geeft dat je vaak opnieuw energie. Bouw langzaam op, maar zorg ervoor dat je iedere dag even tijd maakt voor beweging.

Eet, drink, wentel jezelf in brandnetels! Ik kan het niet genoeg benadrukken: netels verhogen je energiepeil. En dat zonder je zenuwstelsel nog verder uit te wringen. Door je dagelijkse kopjes netelthee heeft stress een minder negatief effect op je lichaam en als surplus verhoogt het ook nog eens je weerstand.

En tot slot, bovenal: voel je niet schuldig als je tijd voor jezelf neemt! Je kan pas goed voor anderen zorgen als je zélf genoeg opgeladen bent!

Welk van de bovenstaande anti-vermoeidheidstrucs ga jij deze week toepassen? Deel het hieronder in de reacties!

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 3 reacties

  1. Waaaw Kruidenelfje!
    Je slaat weer spijkers met koppen met dit blogje!!!! 😉
    Ik heb met mezelf afgesproken dat ik vanaf deze week mijn pauzes zoveel mogelijk buiten neem, in de natuur! In de brandnetels wentel ik me zoewiezo elke dag al :). Ze doen fantastisch werk!
    En verder ga ik vanavond mijn playlist ‘beweging’ nog eens goed laten draaien in de woonkamer, net zo lang tot manlief ook voor de bijl gaat en achter zijn laptop vandaan komt om wat danspasjes te placeren samen met mij :)…
    liefs!
    P.S. Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van anderen. Niets zo leuk als elkander aan te moedigen via deze blog ;)…

  2. dank je kruiden elf voor de fijne tips…..

    ik zelf vind het ook heerlijk om terug bij mezelf te komen , door gewoon simpel 5 min , lang uit , op de grond te gaan liggen …..

    je bent weer nieuw!!!!!

  3. Dankjewel voor jullie reacties, dames!
    Pauzes buiten nemen = eigenlijk dubbele pauze. Frisse lucht doet zoooooooooooveel hé! Die playlist vind ik ook wel een goeie tip, Katrin. Wil ik ook wel eens samen met jullie komen doen!
    Wat wij soms ook doen, is gewoonweg “in the air” springen. Geen zicht, maar helpt wel 🙂
    En vijf minuutjes languit op de grond gaan liggen, lijkt me ook wel iets, Elly!

Laat een reactie achter op katrin Reactie annuleren

Sluit Menu