Wie mijn blog al een tijdje leest (en wie misschien ook mijn boek Superbuikgevoel las), weet dat ik vroeger kampte met spijsverteringsproblemen en prikkelbaredarmsyndroom. Gelukkig behoren die klachten voor mij al jaren tot het verleden, maar gisteren werd ik nog eens even terug geflitst in de tijd. Dat kwam zo.

Toen ik corona had, deed mijn vriend alleen boodschappen en omdat ik maar weinig kon eten, vroeg ik hem om yoghurt mee te brengen. Zo bracht hij plots Activia mee. Nu ben ik nooit fan geweest van overgehypte producten waarvoor tot vervelens toe reclame wordt gemaakt, maar omdat ik niet kieskeurig ben als ik ziek ben, begon ik er daar dus dagelijks één of twee van te eten. Corona heeft een erg ondermijnend effect op je darmen en ik moet zeggen: de Activia zorgde ervoor dat mijn toiletbezoeken weer werden om over naar huis te schrijven.  Sindsdien stelde ik mijn mening over het product bij en ben ik dus fan.

Maar waar ik eigenlijk naartoe wou: gisteren was ik snel snel in de supermarkt en zonder goed te kijken, legde ik een doos Activia in mijn winkelkar. Toen ik eenmaal thuis kwam, zag ik mijn kemel. Ik had niet de gewone versie gekocht, maar wel de Activia Vezels. Dat is yoghurt “verrijkt” met vezels uit havervlokken en andere granen. (Hoe komen die marketingmensen daar toch op?). Maar goed, bij gebrek aan beter, at ik dus zo’n vezelgeval.

Mij van geen kwaad bewust, vroeg ik me diezelfde avond af wat ik toch mis gegeten had, aangezien ik veranderd was in een – excusez le mot – wandelende windhoos. Zo’n ongemakkelijk buikgevoel was me al lang niet meer overkomen. En plots schoot het me te binnen: “Die Activia met vezels”. Ik realiseerde me eens te meer wat het vaak nefaste effect is van zulke producten die net gepromoot worden aan mensen met darmklachten. Eens te meer besefte ik weer welke buikongemakken zoveel mensen dagelijks moeten meemaken, ondanks het feit dat ze nauwgezet algemene adviezen volgen om die buikklachten zogezegd te verminderen. Mijn haren komen recht als ik lees dat je bij darmproblemen vooral veel vezels moet eten en – god behoede ons – zelfs extra psylliumvezels of haverzemelen aan je dieet moet toevoegen als je rustige darmen of een vlekkeloze spijsvertering wilt. Niets is minder waar. De vezels in granen zijn immers onoplosbare vezels. Ze werken als een soort van schuurborstel in je darmen. En je kan je wel bedenken dat als je darmen al erg gevoelig zijn, dat een schuurborstel het laatste is wat je daar wilt hebben. Je lichaam kan die vezels ook niet verteren. Ze worden door darmbacteriën vergist en dat zorgt voor (soms heel veel) gas en ongemak in je buik. Het was topdokter Danny De Looze die zei dat heel wat mensen met gevoelige darmen zich veel beter zouden voelen wanneer ze net wat minder in plaats van meer van die onoplosbare vezels zouden eten.

Vaak zijn mensen zich van geen kwaad bewust wanneer ze zulke producten kopen. Ook veel van de glutenvrije producten vallen in die categorie. Ik weet niet of je al eens naar de ingrediëntenlijst van zo’n glutenvrij brood of andere glutenvrije producten hebt gekeken? Vaak zijn er extra vezels en zemelen aan toegevoegd met als gevolg dat je nog meer gas en last in je buik krijgt.

De moraal van het verhaal? Vaak zijn het niet de producten die we denken dat de boosdoeners zijn, die effectief de boosdoeners zijn. Het probleem situeert zich eerder bij alle toevoegingen die in producten worden verwerkt. Wat ik daarmee bedoel? Dat een gewone, pure witte yoghurt voor de meeste mensen geen problemen uitlokt, maar fruityoghurtjes (en dus zeker yoghurt met extra vezels 🙂 wel omwille van verdikkingsmiddelen en allerlei andere toevoegingen die erin zitten. Dat volkoren brood voor mensen met darmproblemen veel meer kwaad doet dan lichter brood (minder brood eten is over het algemeen een goed idee). Dat gezondheid van je darmen komt uit het eten van pure, onbewerkte producten en niet uit product dat gemarket wordt als zijnde goed voor je darmen. Met puur en onbewerkt kom je het verst.

 

Een online training volgen om te leren hoe je van je spijsverteringsproblemen afkomt? Kijk hier voor alle info.

Meer lezen over prikkelbaredarmsyndroom en wat ik deed om ervan af te komen? Ik schreef er een heel boek over. Je vindt het hier.

Andere artikels over prikkelbaredarmsyndroom op mijn blog vind je hier en hier.

Liever een video bekijken met tips tegen prikkelbaredarmsyndroom? Dat kan hier of of hier of hier of hier.

 

 

 

 

 

Deel deze pagina:

Deze post heeft 4 reacties

  1. Anne-Sophie

    Beste, bij de laatste ‘hier’ voor een video te willen bekijken komt er bij mij op de blog ‘Prikkelbare darm? Ga dan zeker dit kruid plukken!’ maar deze video is niet beschikbaar. Groetjes Anne-Sophie

    1. Anntje Peeters

      Dag Anne-Sophie, dankje om dat te melden. Het zou nu moeten opgelost zijn. Groetjes!

  2. Marianne

    Hallo Anntje :-))

    Krijg je met de normale witte activia niet teveel suiker binnen?
    Bedankt !!en de groetjes :-))

    1. Anntje Peeters

      Helemaal niet. Er zit geen suiker in 😉

Laat een antwoord achter aan Anne-Sophie Reactie annuleren