Jaar na jaar stijgt het aantal gevallen van borstkanker in ons land. De trieste cijfers ga ik op mijn blog niet neerschrijven. In plaats van te focussen op borstkanker, kies ik er liever voor om mijn aandacht te richten naar dingen die je kan doen om je borsten  gezond te houden door levensstijl en voedingskeuze. (Mannen mogen dit artikel natuurlijk altijd doorsturen naar hun vrouw, vriendin, moeder, dochter,… )

De artikels, boeken en lessen die ik rond dit onderwerp las en volgde, brachten me tot de volgende vijf simpele dingen.

1. Wees actief. Vrouwen met een actieve levensstijl hebben namelijk veel minder kans om borstkanker te ontwikkelen. Actief leven hoeft zeker niet in te houden dat je naar de sportschool moet. Wandelen, yoga, tai chi, actief bezig zijn in het huishouden: het is allemaal goed.

2. Eet meer noten, zaden, pitten en bonen. Dit voedsel is hoog in fyto-oestrogenen en helpt op die manier je borsten gezond te houden. Tot dit voedsel behoren onder andere: linzen, zwarte bonen, kikkererwten, sesamzaadjes, lijnzaadjes, zonnebloempitten, pompoenpitten, maar ook vruchten die je met pitjes en al opeet, zoals: aardbeien, blauwe bessen, frambozen, kiwi’s, tomaten en komkommers.

Van zaden en pitten maak ik steeds een gemalen voorraad voor een week. Ik maal lijnzaad, pompoenpitten, zonnebloempitten, maanzaadjes, sesamzaadjes, rozijnen en gojibessen in de blender, doe het in een pot en strooi het ‘s morgens over mijn ontbijt. Op deze manier heb je dagelijks je portie binnen.

3. Eet minder plantaardige olie (een uitzondering hierop is olijfolie) Vrouwen die koken en bakken met plantaardige olie (bak-en-braad margarine, zonnebloemolie, arachideolie, sojaolie…) of margarine gebruiken op de boterham, verhogen hun kans op borstkanker aanzienlijk. Het gebruik van olijfolie heeft net het tegenovergestelde effect.

4. Eet minder tofu en andere bewerkte sojaproducten. Vrouwen die deze sojaproducten beginnen te eten na hun puberteit, verhogen hun kans op borstkanker. Miso en tamari – gefermenteerde sojaproducen – zijn uitzonderingen die het tegenovergestelde effect hebben. Als de Japanners lang en kankervrij leven, dan is dat omdat ze deze gefermenteerde sojaproducten eten (en niet de nieuw uitgevonden sojaproducten als sojamelk en -yoghurt) en zeewier. Dat laatste kan je meekoken in je soep, bijvoorbeeld.

5. Drink infusie van rode klaver. Rode klaver heeft een erg hoog gehalte fyto-oestrogenen. Een liter van deze infusie per week helpt je om je borsten gezond te houden. (Met een infusie bedoel ik geen thee, maar wel 10 tot 30 gram gedroogd kruid op een liter water een nacht laten trekken).

 

Foto: © Katrin De Neve

Deel deze pagina:

Geef een reactie

Sluit Menu